sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

א . מרכיביס אשלייתיימ בציונות הקלאסית ובציונות הדתית הרווחת בימינו המרכיבים האשלייתיים בציונות הדתית הרווחת כיום ניתנים לזיהוי בתחומים שונים ומתוכם אציין כאן ארבעה : . 1 תפיסו ; מטא- היסטורית ומטפיזיו * של ההיסטוריה אי אפשר להתעלם מן המקום הרב שהתפיסה ההיסטורית תופסת באידיאולוגיה הציונית הדתית והכללית כאחת . רבים מדוברי הציונות ראו בה כמייצגת את 'השיבה אל ההיסטוריה , ' והרי אי אפשר לשוב אל ההיסטוריה בלי שיש הנחה מוקדמת על מהותה , על טיבה ועל מהלכיה . במידה רבה נגזרו עמדותיהם של הנלהבים לציונות , של המהססים ושל המתנגדים לה כאחת , מתוך עמדותיהם כלפי ההיסטוריה מכאן ומתוך עמדותיהם כלפי ייחודיותה של ההיסטוריה של עם ישראל מכאן . ובסוגיה זו נמצא ציונים דתיים וציונים חילוניים מתנבאים בסגנון דומה . כך מצינו , בשלהי מלחמת העולם הראשונה , את הרב קוק מצהיר , שיעזבנו את הפוליטיקה העולמית מאונס שיש בו רצון פנימי , עד אשר תבוא עת מאושרה שיהיה אפשר לנהל ממלכה בלא רשעה וברבריות ; זהו הזמן שאנו מקוים . ' עתה , עם ההתפתחות וההתקדמות שחלה בהיסטוריה האנושית הכללית , ש'הכל יד אל בורא כל עולמים מנהלת , ' אכן ניתן כבר 'לנהל ממלכתנו על יסודות הטוב , היושר וההארה האלוהית הברורה . ' לפיכך , יכולים אנו מעתה לשוב אל ההיסטוריה ואל הפוליטיקה העולמית . מאידך , ראוי להזכיר כאן את פרנץ רוזנצווייג , אשר יחסו האמביוולנטי לציונות נבע מתפיסתו הדתית הייחודית את העם היהודי ואת היהדות כמהות שחיה מחוץ להיסטוריה , ולפיכך , הוא הדגיש , שליהודי לא נחוצות לא אדמה ולא מדינה . הגעגועים לציון והחלום עליה חשובים לו יותר משיבת ציון עצמה . 14 לדעתו , עם ישראל חופשי מ'קללת ההיסטוריות . ' הוא יכול להטרים את הנצח בעולם הזה . ליהודים אין מקום בהיסטוריה המתגלגלת משום שהם קהילה מטא היסטורית , השומרת על גחלת חזון הנצח בעולם הזה " . שיבתו של רוזנצווייג אל היהדות היתה כרוכה מיניה וביה בסלידה גוברת והולכת מתורת הגל , ובייחוד מהשקפתו של הגל על ההיסטוריה . לדידו , היהדות מפנה את גבה אל ההיסטוריה ' . כל מה שעושה היהודי , קופץ מיד מתוך מסגרת הזמן והופך נצח " . ' 13 אורות , ירושלים תשכ"ג , עמ' יד . 14 על יחסו האמביוולנטי של רוזנצווייג לציונות נכתב הרבה . ראו מסתו משנת , 1919 'רוחה ותקופותיה של ההיסטוריה היהודית , ' בתוך : נהריים ( ירושלים תשל"ח , ( עמ' ; 69-59 אפרים מאיר , כוכב מיעקב , פרקים ה-ו : 'רוזנצווייג , ציונות ועברית' ו'היהדות המטא היסטורית נוסח רוזנצווייג ! ' רבקה הורביץ , ' תפישת ההיסטוריה היהודית במחשבתו של פראנץ רוזנצווייג' בתוך Mto 'K 15 . PAAR 37 ( 1969 ) , pp . 1-24 , . 124 ' !« , OV 16 והשוו מכתבו של אויגן רוזנשטוק , המלומד היהודי המומר , שכתב בשנת 1916 לידידו פרנץ רוזנצווייג , בו הצביע על כך כי דווקא הציונות ושיבת ישראל לארצו סימן הם לכך שההיסטוריה של עם ישראל קיבלה עתה תפנית חילונית , ושעם עולם הול ך הוא לקראת קצו ככל העמים . ראו ש"ה ברגמן , במשעול ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help