sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עמדה נוקבת זו מחייבת מיניה וביה טיפול בשפה הדתית ובדרכי התפקוד של הסמלים הדתיים , שעל פניהם יש בהם הנחות 'אשלייתיות' מובהקות . ואכן , בסוגיה זו טיפל גולדמן כבר כעשר שנים קודם לכן , בדונו במושג ההשגחה האלוהית " . טיפול זה יכול לשמש בניין אב להבנה אחרת של השפה הדתית ושל משמעותם של סמלים דתיים שונים , תוך כדי התמדת השימוש בהם . ממילא משתנה והולכת משמעותם של הסמלים הדתיים והניסוחים המושגיים הדתיים בעיניהם של בני הדורות השונים , כיוון שהם לעולם תלויי הקשרים תרבותיים בני זמנם . שינויים אלה תלויים לא רק בתוכן הדתי , אלא גם במערכת ההמשגה . משעה שכלי החשיבה ועולם המושגים והערכים משתנים , מתבקשים תמיד ריענון ורביזיה שלהם , לבל יהפכו להיות בלתי רלבנטיים או לבל ינותקו מאופני החשיבה המופעלים בתחומי חיים אחרים של המאמין . המשכת ההחזקה בהם במשמעותם המקורית המיושנת , יוצרת באופן מלאכותי מצב תודעתי סכיזופרני עם דיסונאנס קוגניטיבי גדול , שרק טשטושו או הדחקתו מאפשרים לאדם הדתי את המשך תפקודו . כך , קולף גולדמן ממושג ההשגחה את המרכיב האונטולוגי ומשאיר בו רק את המשמעות הנורמטיבית והאקסיולוגית הנופקת ממנו . על פיו , השימוש במושג ההשגחה ובשורת הביטויים הקשורים בו , נועד להפנות את תשומת לבו של המאמין לחובתו להתייחס אל המאורעות מנקודת מבט מסוימת , כגון , לקשור אותם עם חוויית העמידה לפני הבורא , ללא היומרה להעניק באמצעותם פשר סיבתי למהלכי המאורעות הללו ומבלי להחליף באמצעותם את החיפוש אחר הגורמים ההיסטוריים החברתיים הריאליים שגרמו או תרמו למהלכם . פרשנות כזאת של מושג ההשגחה מאפשרת להתמיד בשימוש בה בשפה הדתית המקובלת . כללית ניתן לומר , שהתפיסה הבלתי אשלייתית של המערכת הדתית , ושל התורה והמצוות , איננה פוטרת את האדם המאמין מן ההכרח לטפל באופן אוטונומי בבעיות השונות הנקרות לו בחיים . החלק הראשון של המאמר מתאר את הופעותיהם של מרכיבים אשלייתיים בציונות הדתית . מרכיבים אלה מצויים גם בציונות הכללית אבל אין להם משקל כה מרכזי כמו בציונות הדתית , בה הם מהווים מרכיב אמוני ואידיאולוגי מובהק . לפיכך להשלתם של מרכיבים אשלייתיים מן הציונות הכללית לא היתה ולא צפויה בעתיד משמעות כה דרמטית כמו להשלתם של מרכיבי האשליה מן הציונות הדתית . אלה האחרונים אפשריים , כמובן , רק באותה קבוצה של שומרי תורה ומצוות שתפיסותיהם הדתיות והאמוניות בשלות ממילא לניסוח מפורש אחר של תפיסתם הציונית דתית . בחלק השני , מתוארות מגמות שהתפתחו וצמחו בציונות הדתית של ימינו על גבי התשתית של מרחב האשליות הזה , וזורזו בתגובה למגמות אחרות , חומרניות מובהקות , שהתפתחו בחברה הישראלית הכללית . חלקן נתפסות כמייצגות ניוון ושקיעה של אידיאולוגיה ציונית דתית 'קלאסית , ' המצדיקות את חיפושי הדרך לניסוחים חלופיים של האידיאולוגיה הציונית דתית . 11 ראו גולדמן , מחקרים ועיונים ( לעיל , הערה ' , ( 1 על ההשגחה' עמ' ; 353 רחל שיחור ' , לבעית המובנות של השפה הדתית , ' דעת , 5 ( קיץ תש"ם , ( עמ' 12 . 60-53 ראו לעיל , הערה . 7

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help