sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

8 במאמרו 'משמעותה של ההלכה' טבע ישעיה ליבוביץ את המונח 'אשלייתי' ו'בלתי אשלייתי . ' הגדרת האמונה הדתית היהודית כדת הלכה , תוחמת אותה , לדידו , מיניה וביה במסגרת המציאותית של האדם ומונעת ממנו את האפשרות 'להשתמט מתפקידיו' על ידי אשליות על השגת מציאות אחרת . לדבריו , 'חיים שעוצבו על ידי ההלכה הם חיים שאין 9 בהם אשליה , ואין בהם הסחת דעת מהמציאות שהאדם נידון לחיות בה . ' באותה במה ובאותה שנה , פורסמה הרצאתו של פרופ' שמואל הוגו ברגמן , שנישאה לכבוד הכתרתו בתואר 'דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד' באוניברסיטה העברית בירושלים , על הנושא 'חכמה ומדע . ' בין השאר עמד ברגמן על מושג החוכמה וטען כי , ה'חכמה' היא אותו היסוד האחד החודר את העולם כולו והמאפשר לאדם לאסוף ידיעות ולבנות מדעים [ ... ] באשר אנו מרגישים אנו יחידים נפרדים זה מזה . באשר אנו חושבים אנו לוקחים חלק בחכמה האחת ויוצאים מתוך הבדידות שלנו . ללקיחת חלק זה אנו מתכוונים כשאנו מתפללים בשמונה עשרה [ ... ] חננו מאתך חכמה דעה בינה והשכל . מן החכמה האחת הזאת מקבלים כל המדעים את אמיתם , את תוכנם , את אישורם . שני מאמרים אלה עוררו את פרופ' אליעזר גולדמן להגיב במאמר 'על האמונה הבלתי אשלייתית 10 ' ולהציב את מושג ה'אשליה' כמושג מרכזי בסיסי המבחין באופן דיכוטומי בין עמדות דתיות שונות , תוך העדפה ברורה של העמדה הבלתי אשלייתית . גולדמן רואה סכנות בעמדות דתיות אשלייתיות . ביניהן הוא מונה את היהירות של אלה החושבים כי דרכם ודאית היא על כל פרטיה , ובכך מעלימים או מתעלמים מאחד האפיונים של מצב האדם באשר הוא . מרכיב אי הוודאות שבכל מעשה אנוש מצוי גם בתחום ההכרעות ההלכתיות . היומרה , שיש בידי האדם , בידי איזה שהוא אדם , יכולת לזהות בוודאות את כוונת התורה , אף היא שייכת לתחום האשליות . טענות אלה לא באות כלל להחליש או לרופף את עוצמת המחויבות להתנהג על פי ההוראות ההלכתיות שנתקבלו על ידי בעלי הסמך במסגרת נורמות הפסיקה המקובלות , אצל מי שקיבל על עצמו אורח חיים של תורה ומצוות . הדת הבלתי אשלייתית יוצאת מן התחושה הבסיסית של הניגוד בין הבורא לבין המציאות הנבראת ומתוך ההכרה הבסיסית בדבר המרחק הבלתי ניתן לגישור בין האנושי לבין האלוהי . ממציאות זו , ובה , יש לעבוד את האלוהים , כי זה כל האדם . אין , ולא ייתכן שתהיה איזו שהיא אפשרות לחריגה מתוך המסגרת האנושית . זאת , למרות שכל העבודה הדתית איננה אלא התייחסות אל מה שהוא מעבר למסגרת זו . עם זאת , שלילת יומרתה של הדת לגאול את האדם מפגמי היסוד של מציאותו אינה גוררת אחריה בהכרח שלילת יומרתה לגאולה במובן ההיסטורי פוליטי כגון גאולה משעבוד מלכויות או משלטון הרשעים . 8 ראו לעיל , הערה . 5 המאמר נכתב על פי הרצאה בסמינריון ללימודי יהדות בחיפה ב 9 . 1953 דעות , שם , עמ' 10 . 19 לעיל הערה . 1 המובאות ממאמרו זה להלן על פי ספרו , שם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help