sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

על מדינת התורה ו / או מדינת הלכה הרחק ממטחווי היכולת להשפיע על מהלכים כלשהם בהווה , וכך גם תעשה לחלומות על בניית בית המקדש ועל השבת עבודת הקורבנות . כללית אפשר לומר , שהעמדה הבלתי אשלייתית נוטה למזער את הפער שבץ המציאות הריאלית ובין המציאות האידיאלית , על ידי הורדת הרף של האידיאל שניתן לשאוף אליו . מבלי לוותר על השאיפה המתמדת לשיפורים ולתיקון , אין להתעלם מן ההכרה , שהשיפורים המקסימליים , שהאדם באשר הוא אדם מסוגל לשפר את תנאי חייו , אינם חורגים בהרבה מן המציאות הממשית שבה הוא חי . את פגמיה של המציאות האנושית , כולל גילויי התרבות שלה , יש לתלות לא רק באוזלת יד טכנית אלא במגבלות עקרוניות הנובעות ממציאותו הפגומה . מעמדה זו נובע גם מזעור הפערים בין חזון הציונות הדתית לבין המציאות הריאלית האפשרית . השימוש כאן במושג האשליה בקשר עם תפיסותיה של הציונות הדתית נעשה בהשראת השימוש הפובליציסטי במושג זה בתחום התיאולוגיה והאמונה הדתית , בדיון שהתנהל 5 בסוף שנות החמישים בין שמואל הוגו ברגמן , ישעיה ליבוביץ ואליעזר גולדמן . ביסודה זו סוגיה עתיקה שימיה כימי התיאולוגיה והפילוסופיה , והיא קשורה לשאלת טיבה ויכולתה 6 של ההברה האנושית , גבולותיה , והיחס אל המטפיזיקה . מאחר שאין עיסוקנו כאן ממוקד בתחום התיאולוגי , נעמוד כאן רק על אותן נקודות המתקשרות לסוגיית הציונות הדתית . בזאת אני מקבל את הנחתו של פרופ' דב שוורץ שההשתייכות למחנה הציוני דתי משמעה בחינה מחודשת של המונחים המסורתיים ועיצוב תפיסות תיאולוגיות מובחנות , אולי עד 7 כדי יצירת תודעה דתית חדשה . כפי שיובהר להלן , השימוש בשפה הדתית בהקשר לציונות הדתית יכול להיות משותף לבעלי תפיסות אמוניות ותיאולוגיות שונות , ובכך הוא יכול לקרוא אל דגלו מגוון די רחב של מאמינים ושומרי תורה ומצוות . אולם אין בו כדי לחפות על מחלוקות באשר לסולם הערכים הראויים ולדירוגם וגם לא על מחלוקות אסטרטגיות וטקטיות באשר למטרותיה ולשאיפותיה של הציונות הדתית . השימוש במושג האשלייתיות עשוי לתרום לחידוד ההבחנות והמחלוקות הללו . 4 ראו אליעזר גולדמן ( הערה 1 לעיל , ( עמ' 5 . 361 י' ליבוביץ , 'משמעותה של ההלכה , ' דעות , ט ( תשי"ט , ( עמ' ; 36- 12 ש"ה ברגמן , 'חכמה ומדע , ' שם , י ( תשי"ט , ( עמ' ; 6-3 א' גולדמן , 'על האמונה הבלחי אשלייתית , ' שם , יב ( תש"ך , ( עמ' . 11-3 מאמרו של ליבוביץ נדפס שנית , תחת הכותרת 'מצוות מעשיות , ' בעיבוד ובהרחבות אחדות בספרו : יהדות , עם יהודי ומדינת ישראל , ירושלים ותל אביב תשל"ו , עמ' . 36-13 מאמרו של גולדמן נדפס שנית בספרו הנזכר לעיל בהערה . 1 6 הספרות בסוגיה זו היא רחבה כיותר , ואסתפק כאן בהפניה לשלושה דיונים על בסיס הזיקה בין ההגות היהודית להגות הכללית בסוגיה וק יוליוס גוטמן , 'הדת והמדע במחשבת ימי הביניים והעת החדשה' בתוך : דת ומדע , ירושלים תשט"ו ; שלמה פינס , ; and Literature , ed . I . Twersky , Cambridge Mass . 1979 , pp . 88-109 according to Al-Farabi , Ibn Bajja , and Maimonides' , in : Studies in Medieval Jewish History S . Pines , 'The Limitations of Human Knowledge ב' איש שלום , הרב קוק בין רציונאליזם למיסטיקה . פרק ראשון : מציאות ואמת — תורת ההכרה והיש , עמ' . 77-47 7 ראו דב שות ץ , אמונה על פרשת דרכים : בין רעיון למעשה בציונות הדתית , תל אביב , 1996 עמ' . 10 חיבור זה הוא ראשון מטרילוגיה מקיפה בסוגיות אלה . הכרך השני , ארץ הממשות והדמיון , יצא לאור ב , 1997 והכרך השלישי , הציונות הדתית בין היגיון למשיחיות , יצא לאור ב . 1999

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help