sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השימוש של הרב בר אילן במונח 'יהדות אמיתית' אינו מקרי . מונח זה מבטא , כאמור , את הדחייה המוחלטת של עקרון החידוש . במסותיו מעלה הרב שמעון פדרבוש יסודות מודרניסטיים רבים , המעידים על השינוי שהתחולל במציאות היהודית , אך הוא מדגיש במובהק את העדר החידוש שבציונות הדתית : במצב הנבוך הזה בא המזרחי והכריז קבל עם על ההבנה האמתית של עצם היהדות , על החזרת עטרת היהדות ליושנה , כלומר על שלמות היהדות . המזרחי הוא היחידי , לדעתנו , בדור זה המחיה את המושג הנכון של היהדות בכל היקפו , כפי שהבינוהו גאוני הרוח של עמנו בכל הדורות " ... הציונות הדתית של תקופתנו היא בעיקרה שלוחתה של השאיפה הקדומה לציון של עם ישראל [ ... ] מאז מעולם היתה השאיפה לכינון מולדת לאומית בארץ ישראל קשורה קשר הדוק עם חזון התורה ליצירת עם קדוש , החי באמונתו בנצח ישראל ובמוסר תורתו . הלאומיות היהודית החילונית היא בלא יודעים חיקוי הכיוון הלאומי החדיש של אומות העולם פורקות עול הדת , וסטיה מן הדרך הכבושה של מחשבת ישראל מדור דור . הציונות הדתית באה אפוא להחזיר ליושנה עטרת התפיסה המקורית 2 על גאולת ישראל . אמור מעתה : הציונות הדתית היא ציונות התורה הקדומה . ' הדברים הנאמרים לעיל מלמדים על המנגנון האופייני של העדר תודעת החידוש . פדרבוש , היודע , כרבים מהוגי הציונות הדתית , את ההיסטוריה של הלאומיות בכלל ושל תנועת התחייה הלאומית היהודית בפרט , אינו מהסס להגדיר את 'הציונות החילונית' כסטייה , כחיקוי בלתי מודע של הלאומיות המודרנית . באחת , הוא מבטל את משמעותם של התהליכים ההיסטוריים שעבר העם היהודי ; תהליכים שהיוו גורם אף לעלייתה של הציונות הדתית . פיטר ברגר אפיין סוג זה של דבקות במסורת כגישה 'דדוקטיבית , ' גישה המתעלמת מן המודרניות והחוזרת ומאשרת בעצמה החלטית את המסורת . מנגנון ההגנה התרבותי מפני החידוש בציונות הדתית , מתבהר עוד יותר אם נתבונן בתגובה החרדית לציונות . תפיסתה של החברה החרדית היא ריאליסטית לעילא ; שכן דווקא היא היטיבה להכיר שלפנינו מהפכה של ממש בהווייתו של העם היהודי , ולפיכך דחתה את הציונות , ונמנעה מהתמודדות . ואילו הציונות הדתית , שנפתחה למהפכה הציונית ולמודרניות הכרוכה בה , נאלצה לגונן על שייכותה למסורת באמצעות עיצוב תודעה המכחישה את החידוש , ובעיצוב תודעה שיקומית של המסורת . מנגנון הגנתי זה היה ערוך כנגד שני הכוחות המאיימים : החילוניות והחרדיות . כנגד הראשונים טענה הציונות הדתית , כי היא הנושאת האמיתית של הלאומיות היהודית ; וכנגד החרדיות טענה כי היא הממשיכה של היהדות האמיתית . 11 הרב שמעון פררבוש , שלמות היהדות , ירושלים תרפ"ז , עמ' 12 . 4 הרב שמעון פדרבוש , 'יסודות ציונות התורה , ' בתוך : חזון תורה וציון — מאמרים לתולדות הציונות הדתית ( בעריכת ש' פדרבוש , ( ירושלים וניו יורק תש"ך , עמ' ז .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help