sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ישן בקנקן חדש הציונות הדתית , מצבה היה והנו בעייתי , מצב המאפיין כל חברה מסורתית העוברת תהליכי תמורה . התודעה הציונית הדתית לכודה בין שני כוחות הפועלים במנוגד : מצד אחד , הפתיחות כלפי ההווה והעתיד , ומן הצד האחר אימוץ של העבר ותכניו כתבנים האידאליים הממלאים את מכלול חייו של האדם . פתרונה למלכוד זה של המתח שבין הדת לעולם המודרני הוא בתגובה הכוללת את שתי היחידות — הן את שימור התכנים המסורתיים והן את הממדים המודרניים . החברה החרדית , לעומת זה , הגיבה לבעיה בדחיית הממד התרבותי של המודרניות , בשל תפיסתה את המודרנה כפיתוי המאיים על הקיום הדתי . המודרניות , על שלל גילוייה , מתאפיינת כ'פיתוי היצר' ולפיכך יש להילחם בה . האסטרטגיה שנבחרה להתגוננות היתה הגבהת החומות בין הפנימי לחיצוני , בין היהודי לכללי — האלהת הישן ושלילת החדש . לפתרון זה נודעת עצמה רבה דווקא בשל מידת המחויבות החד משמעית שיש בו כלפי המסורת . ואולם פתרון מעין זה לא יכול היה להתקבל על דעתה של הציונות הדתית , שהרי הוא שולל את עצם קיומה . 9 מה היה פתרונה של הציונות הדתית ? בניסוח תמציתי : הכרה ב'עקרון השינוי' בד בבד עם שלילת 'עקרון החידוש . ' על פי הגדרה זו הציונות הדתית אינה מחדשת מאומה , אדרבה , היא הנושאת של היהדות האמיתית , והיא חושפת עתה את היסודות הלטנטיים של היהדות שטושטשו עד כה מסיבות היסטוריות . המונחים 'יהדות אמיתית' ו'יהדות שלמה , ' שנכרכו עד כדי זהות בתפיסה הציונית הדתית עצמה , מבטאים כשלעצמם תפיסת יסוד זאת , ומרחיב על כך הרב מאיר בר אילן , בדברים שכתב בשנת תרע"ד : העבודה המוטלת עלינו היא אמנם עבודה שברוח , להביא לידי הכרה לאומית על יסוד התורה והמצוה [ ... ] יבואו אלינו כל המתחילים לשוב , משום שאנחנו הננו נושאי היהדות האמיתית והעתיקה . יהדות דתית לאומית זו לא השתנתה וקיימת היא מדור דור רק רבים מאתנו נשתנו לבושתנו , לרגלי שעבוד הגלויות , ובמקום יהודים שלמים , יהודים של עם היהודים מאז ומקדם , היינו ליהודים של עמים גרמנים , רוסים אונגרים וכדומה . וגם אלה המיחסים לעמנו ולאומיותו שקועים עוד במ"ט שערי גלות עד כי את יהדותם הם בונים על יסודות בלתי יהדותיים ; יסודות גרמניים , צרפתיים וכיוצא בזה [ ... ] אנו קוראים אל אותם החפצים לשוב , ואינם שבים עוד לגמרי : שובו , שובו מגלותכם המרה והעמוקה אל הרוח היהודי העיקרי והמקורי ובזה תשובו אל עמכם תשובה שלמה . הרב בר אילן רואה אפוא בציונות הדתית תנועה של שיבה אל היהדות והמסורת . אין היא תנועה של חידוש אלא של החייאת היסודות המהותיים של היהדות . במלים אחרות , אין הציונות הדתית תנועה פוליטית גרידא , אלא תנועה להתחדשותה של היהדות עצמה . 9 על 'עקרון השינוי' ראה להלן עמ' 15 והערה 10 . 20 כתבי רבי מאיר בר אילן , א , ירושלים תש"י , עמ' עז .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help