sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לשנות את החברה המודרנית ולהחזירה למצב הטרום מודרני ( והיא מכונה בידי ברגר 5 ' אופציה של מסע צלב . ( ' יישום הסכמות של ברגר על התנועה הציונית ופלגיה מלמד על מורכבות התחייה הלאומית בעולם היהודי . מערכת הסמלים של הציונות הכללית , החילונית , תואמת ברובה הגדול את התגובה השנייה , לפי המיון של ברגר . ציונות זו התבססה על רדוקציה של המורשת היהודית , אך כללה גם גישות משיחיות , כדי לתת טעם תרבותי והיסטורי של רצף למעשה הציוני . אולם ההגות הציונית הדתית בכללה — ולא רק תפיסתו של הראי"ה וחוג 7 תלמידיו ותלמידי תלמידיו — מתאימה , לרוב , לתגובה המתגוננת ( השלישית על פי ברגר , ( אף שבסתר לבה חלמה על התגובה האופנסיבית ( הרביעית . ( הציונות הדתית רואה בהשקפת העולם שלה נתון , שאיננו מתיר אלטרנטיבות אחרות מלבדה , לפיכך היא דחתה מראש את התגובה הרדוקציוניסטית של הציונות הכללית מכול וכול . הציוני הדתי יאמר : באשר לאמיתו של דבר החילוניות וחזון משיחי הם 'תרתי דסתרי הדדי , ' שהמשיח נאכל מעצם מהותה של חילוניות נטולת אמונה וקדושה . משיחיות חילונית , הריהי חסרת בסיס ומחוסרת טעם והגיון ויוווז התוכן הנשגב של החזון המשיחי אינו יכול 8 לחול על תוך ריק מאמונה , כשם שאין אחיזה לדתיות בלא אמונה . הראי"ה וחתו היו דורשים את המשיחיות החילונית לשבח , כגילוי התשתית הנפשית ' האמיתית' של החילוני , אך לא כקבלת המשיחיות החילונית בתור אלטרנטיבה , כגורם אונטולוגי וקיומי . וכיוון שאי אפשר היה לציונות הדתית לנקוט תגובה אופנסיבית , לאמור 1 לא היו בידיה הכוח והאפשרויות להפוך את החברה הישראלית לחברה מסורתית ( כפופה לעול תורה ומצוות , ( היא התבצרה בעמדותיה והמשיכה לטפח , בסתר ובגלוי , תקוות משיחיות לכינון חברה דתית טוטלית pxn 1 ttr > ^ s 5 שם , עמ' . 43 6 ראה למשל ב' קימרלינג , בתוך : מ' ליסק וב' קני פז ( עורכים , ( 'מקורותיה של התרבות הפוליטית הישראלית , ' ישראל לקראת שנת , 2000 ירושלים תשנ"ו , עמ' . 399-398 דוגמא מובהקת לפירוש חילוני רדוקציוניסטי מובהק היא הצגת הפעילות המגשימה באקלים של גאולה . הווה אומר , גם הציונות הכללית השתמשה במינוח דתי משיחי לתיאור התחייה הלאומית . ראה ש' הופרט , 'והמכבש היה מובל / במרכבת המשיח , ' ... בתוך . פ' גינוסר ( עורך , ( הספרות העברית ותנועת העבודה , שדה בוקר , 1989 עמ' ; 103- 102 א' שפירא , 'המוטיווים הדתיים של תנועת העבודה , ' בתוך : ש' אלמוג , י' רינהרץ וא' שפירא ( עורכים , ( ציונות ודת , ירושלים , 1994 עמ' ; 307 י' קולת , 'דת , חברה ומדינה בתקופת הבית הלאומי , ' שם , עמ' . 339 מסיבה זו התרכזה הציונות הלא דתית סביב לימוד התנ"ך , שערכיו קלים יותר לרדוקציה לעולם החילוני מאשר הדקדקנות הפרטנית של החכמים . ראה ב' קימרלינג , 'דת , לאומיות ודמוקרטיה בישראל , ' זמנים , , ( 1994 ) 51-50 עמ' . 120-118 7 גישתו של הראי"ה כלפי 'החופשיים' נידונה פעמים רבות במחקר . הניסיונות לחלץ 'סובלנות' ממשנתו של הראי"ה הם פוריים כשלעצמם , ותורמים להבנת משנת הראי"ה . אולם הכרת חוגר הקרוב של הראי"ה והאקלים הרוחני שבו פעל מביאה למסקנה , שעמדתו היא פטרנליסטית במובהק . ראה ד' שוח ץ , אמונה על פרשת דרכים — בין רעיון למעשה בציונות הדתית , תל אביב , 1996 עמ' ; 228-215 א' שגיא , 'הדת היהודית : סובלנות ואפשרות הפלורליזם , ' עיון , מד ( תשנ"ה , ( עמ' ; 194-192 שה , ^ אתגר ומשבר בחוג הרב קוק , תל אביב תשס"א . 8 ישעיהו ברנשטין , במעגלי שעבוד וגאולה , ירושלים תשכ"ה , עמ' . 265

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help