sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דת ומודרנה : ארבע תגובות שורשיו של המודרניזם נטועים בשלושה אירועים היסטוריים ותרבותיים : ההשכלה , שהביאה להכרה בערכי המדע והידיעה , המהפכה הצרפתית , שהביאה להכרה בזכויות הפרט ובשווענו ; והמהפכה התעשייתית , שהביאה את הייצור ואמצעי הייצור לגידול בממדים שלא נודעו כמוהם בעבר ' . יתר על כן , אחד האפיונים היסודיים של התודעה המודרנית הוא ערעור המעמד המיוחד שהיה לדת בתרבות המסורתית בעבר . הרחבת האופקים של ידע וייצור בעולם המודרני העמידה את האדם במקום חדש בעולם ובחברה 2 מכמה בחינות והשפיעה באופן מכריע על שינוי מקומה של הדת בעולמו . ביטוי ברור לירידה זו של מעמד הדת בעולם המודרני הוא בכך שהדת איננה עוד בגדר נתון אלא בגדר אפשרות בלבד . האדם המודרני איננו יכול להימנע מבחירה בין אלטרנטיבות 3 ' ) המצב הפלורליסטי , ' במינוחו של ברגר , ( והדת היא רק אחת מהן . זאת ועוד : גם בתחום הדתי עצמו עומד האדם המודרני בפני אלטרנטיבות שונות . אדם דתי נחשף לאמונות אחרות ולסגנונות שונים מאלה שלו אף בסביבתו הקרובה . בעקבות החשיפה מתהווה מעבר 4 דו צדדי של אמונות וסגנונות ' ) קונטמינציה קוגניטיבית , ' במינוחו של ברגר , ( ותהליך זה מוביל לפלורליזם . אכן , גם בעבר מצאנו מעבר דו צדדי שכזה , למשל , בעולם ההלניסטי . ואולם , העולם המודרני מתאפיין בממדים האדירים של ההתרחשויות בשל תהליכי העיור ( אורבניזציה ) וריכוזי התושבים , הגורמים חשיפה מסיבית לתרבויות שונות . לנוכח הפלורליזם הבין דתי המתחייב מהמודרנה והמאיים על התדמית המסורתית הבלעדית של הדת , חלו תמורות בקבוצות שונות בחברה . הסוציולוג פ"ל ברגר מיין והגדיר ארבע דרכי התמודדות — ארבע 'תגובות' ( בלשונו ) למציאות החדשה : התגובה הראשונה של האדם הדתי היא ויתור על חלק מאמונותיו הנראות ארכאיות ובלתי הולמות בעקבות השפעתה של המודרנה , ושימור של חלק מהן . תגובה זו יוצרת מצב של 'מיקוח , ' בלשונו של ברגר . התגובה השנייה ' ) הרדוקציוניסטית ( ' היא ויתור על ההתמודדות , המביא לרדוקציה של המושגים הדתיים בעולם המחולן . כלומר , זו תגובה השוללת את הממד הטרנסצנדנטי של המציאות , ומעתיקה את המונחים הדתיים אל תכנים שאינם דתיים , וכך תכנים דתיים הופכים לסמלים של המציאות החילונית הבלעדית . התגובה השלישית היא התחפרות בעמדות האורתודוקסיות , תוך שימוש במינוח חילוני מודרני ( תגובה מתגוננת זו מכונה בידי ברגר 'אופציה של גטו ;( ' והתגובה הרביעית , האופנסיבית , היא יזמה לצאת 1 ראה S . Chodak , Social Development , New York 1973 , pp . 254-255 ; ראה גם ד' שות ץ , הציונות הדתית בין היגיון למשיחיות , תל אביב תשנ"ט , חלק א . 2 וראה עוד 3 . S . N . Eisenstadt , Tradition , Change and Modernity , New York 1973 נשתמש להלן במונחים שטבע הסוציולוג פ"ל ברגר , כדי להגדיר את תופעת הציונות והציונות הדתית ואת טיבן של התמורות שהתרחשו בה במשך השנים . ראה למשל : . Quest for Faith in an Ageof Credulity , New York 1992 , pp . 9-10 P . L . Berger , A Far Glory — The במינוחו של ברגר , הדת ' משווקת' את עצמה כאלטרנטיבה בעולם המודרני ' ) מצב השוק 4 . ( ' שם , עמ' . 38

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help