sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

למראה ציורו של נשר , שעטר ( לפי דעתנו ) את הארמון , מתוך רצון להחניף לרומא על ידי אימוץ סמלה . מעשה זה מתאים לבנו של הורדוס , אשר גם הוא קישט באותו האופן את שער בית המקדש . ייתכן מאוד כי גם הקמת איצטדיון עירוני בטבריה היתה לצנינים בעיני הפרושים , שהשפעתם היתה כידוע רבה מאוד על הציבור היהודי כולו , מה עוד שהתנגדות דומה היתה בעניין זה גם להורדוס המלך כאשר הקים איצטדיון בירושלים . יהודים ונכרים בטבריה אוכלוסיית טבריה היתה מגוונת למדי ככר מיום היווסדה . מסתבר כי לא כל תושביה היו יהודים , שכן היה בה גם מיעוט נוכרי קטן . צביונה היהודי הבסיסי בא לידי ביטוי בין השאר גם במטבעותיה הראשונים , שהוטבעו עליהם סמלי הקנה , כף התמר וזר עלים ( לעיטורי כתובות . ( אין ספק כי הדבר נעשה מתוך התחשבות בציוויי הדת היהודית ; וכמובן מאלפת בהקשר זה העובדה , כי במטבעות מאוחרים יותר ( לאחר המרד הגדול , וליתר דיוק בימי הקיסרים טריאנוס והדריאנוס ) מופיעים גם סמלים פאגאניים מובהקים , כגון , היגייאה ( אלת הבריאות והמרפא , ( טיכי פוךטונה ( אלת העיר ואלת הגורל , ( זיאוס ( אבי האלים , ( ניקי ( אלת הנצחון , ( פוסידון ( אל הים ) ועוד . עד סוף המאה הראשונה לספירה היתה טבריה עיר בעלת רוב יהודי מוחלט , ורק מיעוט קטן של נוכרים ישב בה . מיעוט זה נרמז בכתבי יוסף בן מתתיהו בציון העובדה , כי בין עניי העיר , שנאספו על ידי הורדרס אנטיפס כרי ליישבה , היו 'כאלה שלא היו בני חורץ בבירור . ' מכיוון שעבדות יהודית כמעט שאינה באה בחשבון בימי הבית השני , לכן ניתן להסיק כי המדובר כמיעוט של נוכרים משכבות נחשלות . הללו עסקו ככל הנראה כדייגים וספנים שכירים במסגרת הפעילות הענפה בים כינרת , וקרוב לוודאי כי שלחו ידם גם בחקלאות ובמלאכות 4 זעירות . ' בימי המרד הגדול נמנו הם כמובן עם נאמני רומא והערים ההלניסטיות בסביבה , אלא שלא נהיר לנו מה עלה בגורלם בתהפוכות הימים הסוערים ההם . גם המיגזר היהודי לא היה חד גוני מבחינה סוציאלית כלל ועיקר . מדברי יוסף בן מתתיהו עולה הרושם , כי שרר בעיר קיטוב חברתי כלכלי משמעותי ביותר , בין קומץ קטן של נכבדים אמידים מזה לבין רוב גדול של עניים מרודים מזה . כדי לשקם את האחרונים ולעשותם אזרחים מסורים לעירם ולפטרונם , חילק להם הורדוס אנטיפס נחלות קרקע ובנה להם בתים על חשבונו , ואף פטר אותם , לפחות זמנית , מחובות עירוניות רבות ( כנראה מיסים , ( בתנאי שלא ינטשו את העיר ויתמידו לשבת בה . מתברר כי לקיטוב החברתי הכלכלי היתה לימים השפעה רבה על העמדות המדיניות שנקטו תושבי העיר בפרוץ המרד הגדול נגד הרומאים . טבריה בימי אגריפס הראשון בשנת 39 לספירה , כאשר הודח הורדוס אנטיפס מכס שלטונו והוגלה לגאל ; ה ( דרום צרפת , ( עברה טבריה ועמה כל הגליל לרשותו של המלך היהודי אגריפס הראשון 44-37 ) לספירה . ( כניגוד לקודמו , הועלה אגריפס לדרגת מלך , כי הקיסר קאליגולה נטה לו חסד

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help