sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הגיוני הוא לחשוב כי הם התנגדו להינתק מביתם , רכושם ועסקיהם המקומיים . ברם , לא מן הנמנע כי סירובם נבע גם מסיכה אחרת לגמרי , כגון , רתיעה מהשתתפות בייסודה של עיר המאורגנת במתכונת של פוליס הלניסטית . אם נניח כי חלק מהחוגים האמידים הללו באו מציפורי , נוכל לשער על נקלה כי התנגדותם נבעה גם מלוקאל פטריוטיזם , לשון אחר — כבני ציפורי הם התנגדו נמרצות לאובדן הבכורה של עיר מולדתם כבירת הגליל לטובת טבריה . סיבה זו מקבלת משמעות מיוחדת לאור המידע שבידינו כי אכן נאלצה ציפורי להיות כפופה למרותה של טבריה , מצב שהיה למורת רוחה במשך שנים לא מעטות , עד ימי נציבותו של פליכס 60-52 ) לספירה , ( אשר בימיו הופרדה טבריה 9 מהגליל . מסתבר כי עד ייסוד טבריה ישב הורדוס אנטיפס בציפורי ובה היה גם בית האוצר המרכזי של ממלכתו וכן גם הארכיונים הציבוריים ושאר המוסדות הממלכתיים . כל אלה הועברו לטבריה הכירה החדשה . האיבה והיריבות , שהתפתחו בין שתי הערים בעקבות המעשה הזה , לא שככו במשך שנים רבות ונמשכו אפילו לאחר המרד הגדול עד המאה הרביעית לספירה . ההתנגדות להקמת טבריה אחת הסיכות העיקריות להתנגדותם של חוגים רחבים בציבור היהודי לייסוד טבריה היתה נעוצה במישור הדתי . מסתבר כי הקמת העיר היתה קשורה מלכתחילה במחלוקת דתית קשה על דבר טומאתה , בהיותה ממוקמת על גבי קברים שהיו שייכים , לפי המסורת 10 התלמודית , ליישוב המקראי העתיק רקת או לחמת הסמוכה . לדבריו של יוסף כן מתתיהו , לא נרתע הורדוס אנטיפס מכך , ואפילו ציווה לסלק את הקברים מאתר הבנייה . לימים , טוהרה העיר מטומאתה , והמסורת התלמודית מייחסת את המעשה לרבי שמעון בר יוחאי , שכולו אפוף הוד של אגדה . לדברי המסורת , הסתתר שמעון כאחת המערות בסביבה מפחד השלטונות הרומיים . לאחר ישיבה ממושכת במסתורו , כשהוא מכוסה בחול עד צווארו , יצא מהמערה כשגופו לוקה בפצעים , אולם משירד עם בנו ורחץ בחמי טבריה נתרפא . או אז גמלה בלבו ההחלטה לטהר את העיר מטומאתה ולהביא סוף למחלוקת המפלגת על אודותיה . נראה אפוא כי סגולותיה של העיר ופירסומה העולמי כמקום של מרחצאות מרפא הם שהכשירו במידה רבה את הקרקע גם לטיהורה . אם ניקח כחשבון את חשיבותה הכלכלית המסחרית של טבריה כעיר היושבת על ציר דרכים חשוב המוביל מצפון , ואם ניקח גם בחשבון את חשיבותה כעיר נמל המקושרת בקו ספנות קבוע ושוקק עם סוסיתא = ) היפוס ) שממזרח לכינרת , נוכל להבין כי אי אפשר היה להחרימה כמקום יישוב טמא לאורך ימים . ככלות הכול דרישות החיים היומיומיות היו חזקות ומכריעות וגם חז"ל הכירו בהן . ההתנגדות הדתית למפעלי הבנייה של הורדוס אנטיפס בטבריה באה לידי ביטוי גם בביקורת שהוטחה נגדו על ידי חוגים רחבים בעטיו של ארמון המלכות המפואר שבנה לעצמו . הארמון קושט בציורי חיות . דבר שהיה נגד חוקי התורה " . למעשה , מקובל עלינו מהמסורת התלמודית כי 'כל הפרצופין מותרין חוץ פרצוף אדם , ' ועל כן תמוהה במקצת ההתנגדות הזו . ברם , לא מן הנמנע , ואפילו נראית מאוד הסברה , כי ההתנגדות נבעה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help