sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המשפט וחיי היום יום היו כרוכים זה בזה , והאדם הממוצע היה מעורה היטב בכל מה שהתרחש בשער העיר — בית הדין המקומי — ולבטח הכיר את המחלוקות שהיו בין חבריו לכפר או לעיירה . ראו לעניין זה היביטס , המדבר על היותו של המשפט טבוע עמוק בתרבות , במיוחד ב'תרבויות פרפורמטיביות' , ( performance cultures ) שהכתב עדיין לא גרם בהן לקיבוע המשפט ולהרחקתו באופן אינטלקטואלי מן הזרמים התרבותיים בחברה . זו הסיבה שבספר שלפנינו דרים בכפיפה אחת מחקרים ודיונים העוסקים בתחומי המשפט , החברה והמנהג . תפיסת המשפט בימינו כתחום נפרד מחיי היום יום של הקהילה והחברה אינה רק תוצאה של היות המשפט כה טכני ומרוחק , מעבר להשגתו של האדם הפשוט וההדיוט , אלא היא משקפת תפיסה אידאולוגית , ששורשיה נטועים בגרמניה של המאה הי"ט . לפי תפיסה זו המשפט הוא מערכת סגורה ובעלת היגיון פנימי , המנותקת מהקשרה החברתי והתרבותי , ויש לנתחה מתוך עצמה ועל פי חוקי ההיגיון השולטים בה . בגישה זו , המכונה בפי האנתרופולוג וחוקר המשפט הובל , logical abstractionism ובניגודה נדון להלן בסמוך . ( 2 ) מקובל להניח שכל אדם ואדם בעולם הקדום ידע קרוא וכתוב , ולכן כולם הכירו , לפחות תאורטית , את ספרי החוקים הללו , וספרים אלה היו נגישים לכולם — כמו בימינו אנו . ( 3 ) אנו מניחים גם שהתקשורת בחברה הקדומה נעשתה בעיקר באמצעות הכתב , שהוא אחד האמצעים הטכניים החשובים ביותר בעולם המושגים שלנו , עד כדי כך שהוא הפך , כמו הלשון , מאמצעי טכני גךדא להעברת מסרים לחלק אינטגרלי מהמערכת המחשבתית שלנו ולכלי המעצב את המחשבה . לפיכך אנו מניחים שגם בעולם העתיק תפס הכתב מקום מרכזי במסגרת עולם המחשבה של האדם והחברה בעת ההיא ( ראו מלול שם . ( הנחות אלה נוגעות באשיות חקר המקרא ובהבנתנו את המקרא והעולם המשתקף בו . דחייתן קוראת תיגר על כמה מאבני היסוד בחקר המקרא בכלל וחקר המשפט והחברה בעת העתיקה בפרט . אין בכוונתי להיכנס פה לעובי הקורה בסוגיה זו , וכמה הרהורים בנושא זה מופיעים בספרי הקודם ( מלול , 2002 עמ' . ( 93-19 לא הבאתי הנחות אלה אלא כדי לסלול את הדרך להצגת הגישה המומלצת פה לשחזורה ולימודה של תפיסת העולם והתרבות של חברות העולם 21 היביטס , 1992 עמ' 885 וכן עמ' 956 ואילך ; , 1995 עמ' 65 ואילך . 73 , לביטוי 'תרבויות פרפורמטיביוח' או ' תרבויות ביצוע' ראו שם , עמ' 881 ואילך ועוד להלן . 22 למעשה הנחה זו משתקפת במובלע כבר ברבת ח'מורבי בקובץ הדינים שלו . באפילוג עמודה 48 שורות 3 ואילך נאמר : '' אדם עשוק כי יהיה לו דבר ריב , יבוא נא ( ויעמוד ) לפני מצבתי ( הקרויה ) ' מלך הצדק , ' יקרא נא את דברי הכתובים על מצבה זאת ; את דברי היקרים יקוו אל לבו ( מילולית : ישמע נא ;( למען תוציא מצבתי הכתובה את משפטו לאור , יתבונן וימצא את דינו , וינוח ליבו ויאמר : ' אכן ח'מורבי הוא המושל אב ורחום הוא לאנשים ' ... ויתפלל נא בעדי בכל מאודו " ... ( לפי תרגומו של תדמור תשכ"ד , עמ' , 52 בשינויים קלים . ( אך יש לציץ שיש המפרשים את הפועל הנטוי באכדית , שתרגמתיו פה '' יקרא נא , " באופן אחר : "שיסמיך מישהו אחר לקרוא ( עבורו , " ( היינו לא כל אחר יכול היה לקרוא , והיו בעלי מקצוע בסביבה שניתן היה לשכור את שירותיהם . שאלה קרובה היא , למי היו מופנים קובצי חוקים אלה 7 במקרה של ספרי חוקים כהגדרתו המודרנית של המונח התשובה ברורה ומובנת מאליה : הספרים מופנים אל הדיינים היושבים בדין . אך האם הדברים מובנים מאליהם גם לגבי קובצי החוקים של העולם הקדום ? ראו גם הערה 47 להלן . 23 לקביעות אלה בעניץ מקומם של הכתב והלשון במערכת המושגים שלנו ראו הדיון המקיף אצל מלול , 2002 עמ' 33 ואילך , 41 ואילך ועוד .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help