sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לגבי רוב חוקרי המקרא המושג 'המשפט המקראי , ' המתבסס ברובו על 'המשפט הכתוב , ' כולל גם את מה שאני מכנה פה 'המשפט בתקופת המקרא . ' ענייני בספר זה במושג השני ובמה שהוא מייצג ; היינו , אני מעוניין לשחזר ולתאר מוסדות ומנהגים משפטיים וחברתיים כפי שהתקיימו הלכה למעשה בחברה הישראלית והמזרח קדמונית בעת העתיקה . לפני הצגת הדרכים שבהן נלמד ונשחזר את המשפט בתקופת המקרא ובמזרח הקדום , ראוי לייחד כמה מילים לעניין ההשלכות המשתמעות מההנחה המובלעת לעיל בדבר היותו של המשפט הכתוב ( המשפט המקראי או המשפט המסופוטמי ) מקור פוזיטיבי , המשקף את מערכת המשפט של העולם העתיק . הנחה זו נובעת באופן טבעי מגישת החוקר המודרני למקורותיו של העולם הקדום , גישה שיש בה יסוד אתנוצנטרי מובהק . החוקר המודרני נוטה , ברוב המקרים אפילו באופן בלתי מודע , לראות את העולם הקדום דרך הפריזמה של המערכת הקונצפטואלית של העולם המודרני . כמה ביטויים יש לגישה אתנוצנטרית זו , ואמנה פה אחדים מהם : ( 1 ) עצם הגדרתנו את 'המשפט הכתוב' כחומר משפטי , המשקף את מערכת המשפט הקדומה ואת הליכי החקיקה הרשמיים של העמים הקדומים , היא תוצר ישיר של מערבת המושגים שלנו , המתאימה לעולמנו ולאתוס התרבותי שלנו . האם בעולם הקדום התקיימו הליכי חקיקה מסודרים ושיטתיים כנהוג בעולמנו אנו ? והאם הליכים אלה הובילו לחיבורם של ספרי חוקים מפורטים , קודקסים , ( codes oflaw ) כדוגמת ספר החוקים של הקיסר יוםטיניאנוס מן המאה הו' לספירה או קודקס נפולאון , ( 1804-1790 ) שנמסרו לידי השופטים בבתי הדין ובשערים ? דומני שהעמדת שאלות אלה מחדדת את הבעייתיות שבגישה המסורתית למקורות המשפטיים 9 שבמקרא ובמזרח הקדום . ואמנם רבים מן החוקרים בני זמננו דוחים תפיסה אתנוצנטרית זו . ' אגב אורחא , הטלת מערכת המושגים שלנו על תרבות זרה ורחוקה , בעלת קודים חברתיים ותרבותיים שונים , מתבטאת גם בעצם התפיסה הטכנית של המשפט , בפירוש הלשון המשפטית כמשקפת תחום משפטי נפרד ונבדל מחיי היום יום . ואכן האדם הממוצע בעולמנו המודרני בא במגע עם מערכת המשפט ומושגיה רק לעתים רחוקות במהלך חייו , וברוב המקרים הוא מעדיף שלא לבוא עמה במגע . גם אץ הוא משתמש לרוב בלשון המשפטית הטכנית והיבשה , שבהרבה 20 מקרים אף אינה מובנת ומעורפלת . בעולם הקדום ובחברות פרימיטיביות , לעומת זאת , 17 כפי שכבר עולה מדברי קהלר , השימוש במונח 'משפט' אין כוונתו להגביל את חוג ראייתנו למשפט במשמעותו הטכנית הצרה של המונח , אלא במשמעותו הרחבה , הכוללת תחומי חיים שונים והמכסה היבטי התנהגות חברתיים שונים , החל במנהג , בטקס ובמוסכמות החברתיות וכלה בהתנהגות המשפטית בהקשר הצר של בית הרין . חפיסה זו של המשפט משתקפת בשלושת שעריו של ספר זה : "חברה , " " משפט '' ו '' מנהג . '' הקשרו החברתי הרחב של המשפט יירק עוד להלן בסמוך . 18 לעניין זווית הראייה האתנוצנטרית , המאפיינת הרבה מן המחקר המודרני בגישתו לתרבויות שאינן מערביות , ראו מלול , 2002 עמ' 62 ואילך , 436 ואילך ועור . 19 ראו למשל רות ; 2000 השוו את ביקורתו של פינקלשטיין , 1981 ) עמ' 14 ואילך ) על עצם השימוש במונח code לציון אוספי החוקים הקדומים , מונח המשקף תפיסות משפטיות מודרניות , שאינן מתאימות למטריה הקדומה . וראו גם את דבריו בעמי 18 הערות ; 10-9 השוו ווסטברוק , 1985 עמ' 248 והספרות שם ; ובאחרונה רות 20 . 2001 עמימותה של הלשון המשפטית היא לעתים תוצר מכוון של המשפטנים המומחים המעוניינים לשמור את סודותיה לעצמם ולהקשות על האדם הפשוט להבעה . הנוהג לכתוב חחים באותיות זעירות וצפופות אף הוא נועד לאותה מטרה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help