sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מספר מסקנות ניתן לגזור מדברי קהלי : ( 1 ) 'המשפט הכתוב' במקרא מוגבל בהיקפו ובתכולתו . ( 2 ) מוסדות ומנהגים חברתיים ומשפטיים אחרים נרמזים בחלקים אחרים של המקרא , אף בכאלה אשר אינם משפטיים באופיים , בסגנונם ובניסוחם . ( 3 ) ערות אתנולוגית משווה יכולה לסייע בגילוים ובשחוורם של מוסרות ומנהגים חברתיים ומשפטיים אלה , ובכך להשלים את התמונה החסרה המשתקפת בחומר המשפטי הכתוב שבמקרא . כל זה טוב ויפה , וקהלר אכן מוסיף נדבך חשוב לתמונה ופותח צוהר לסוגים נוספים של עדויות ומקורות בחקר המשפט המקראי . אולם קהלר עדיין מקבל את עצם השימוש במה שהוא מכנה 'המשפט הכתוב' כמקור לגיטימי ותקף לשחזור מערכת המשפט בתקופת המקרא , שיש אמנם להשלימו במקורות אחרים . כחוקרים רבים שעסקו ועוסקים בחקר המשפט המקראי דומה שאף קהלר מקבל את ההנחה , אפילו במובלע , ש'המשפט הכתוב' משקף הליכי חקיקה , ושקובצי החוקים שבמקרא אינם אלא ספרי החוקים שהיו ידועים אז , שלפיהם שפטו השופטים והזקנים בשערי הערים העתיקות ופסקו את דינם , ואשר על פיהם התנהלו חיי המשפט בתקופת המקרא . היינו , מקורות אלה משקפים את מה שמכונה בעגה של המשפטנים , positive law ' משפט עשה . ' 9 כיום יש כבר חוקרים רבים המערערים על הנחה זו בדבר היותו של 'המשפט הכתוב' במקרא חומר משפטי במובן המקובל של המילה , כלומר מקור בעל הצהרה ומגמה , המשקף את 10 מערכת המשפט שנהגה למעשה בעולם העתיק , היינו . positive law דעות שונות נשמעו במחקר בניסיון להסביר את תופעת קובצי החוקים הקדומים הללו ואת מהותם ותכליתם . היו שהציעו , שהחוקים בקבצים הללו לא ניתנו כהוראות מחייבות לדיינים , אלא כהוראות כלליות , מעין מסגרת מושגית ותו לא . ווסטברוק , 1985 ) בייחוד עמ' ( 254 דווקא חושב שהיו אלה , cases " " reference work for consultation by judges when deciding difficult אם כי הוא גם רואה ביצירות אלה פיתוחים מדעיים שנעשו באקדמיות של המורח בסופו , ( רמזים רבים ומגוונים הפזורים בספרות המקרא לסוגותיה מעידים העד היטב , שלא רק שמוסד האימוץ נהג בחברה הישראלית בתקופת המקרא , אלא שהוא אף משמש כאחת מאבני היסוד של האמונה המקראית , בהיותו מטפורה משפטית לתיאור יחסי העם עם אלוהיו . 8 להגדרה ראו ג'יפיס , 1975 עמ' 155 ב . 9 תחת הכותרת 'המשפט הכתוב' אני כולל לא רק את קובצי החוקים שבמקרא , אלא אף את מקביליהם המסופוטמיים , וההערות להלן בדבר אי מעשיותו של 'המשפט הכתוב' יפות גם לקובצי החוקים שהשאירה לנו הציביליזציה המסופוטמית . לסקירת המקורות המשפטיים של המזרח הקדום ראו פינקלשטיין , תשכ"ח . לעצם הכריכה יחד של התרבות המקראית ותרבויות המזרח הקדום , הבאה לידי ביטוי גם במבחר פרקי הספר הנוכחי , ראו כמה הערות פרוגרמטיות להלן . 10 ראו ג'קסון , 1975 עמ' 16 ואילך ; פינקלשטיין , 1981 ; 1961 עמ' 14 ואילך והערות ; 10-9 הסיכום אצל ווסטברוק ; 1985 הנ"ל ; 1989 השוו מלול , 1990 עמ' 105 ואילך הערה ; 13 קרמייקל , 1992 עמ' ; 21-1 ובאחרונה ר 1 ת 11 . 2000 ראו הספרות בהערה הקודמת , ובייחוד הסיכום אצל ווסטברוק . 1985 מעייניהם של רוב החוקרים נתונים בסוגיה זו לקובצי החוקים המסופוטמיים , אם כי יש המזכירים באותה נשימה גם את 'המשפט הכתוב' המקראי .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help