sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא ברשימה קצרה משנת , 1914 שהוצגו בה השתקפויות של אמונות ומנהגים עממיים אחדים במקרא , נוגע חוקר המקרא הגרמני הנודע לודויג קהלר , בין היתר , בשאלה עקרונית וחשובה , שתהווה את עמוד השדרה של הדיון במבוא זה . קהלר מזכיר שני ספרים שעסקו בחקר המשפט 2 1 המקראי : ספרו של מיכאליס משנת 1775 / 76 וספרו של זאלשיטץ משנת . 1853 כן מזכיר קהלר את מחקריהם ופירושיהם של חוקרים נוספים , w . Nowack , J . Benzinger ) ועוד ) ותוהה מדוע אין בכל המחקרים הללו שום אזכור של המוסד החברתי המשפטי הידוע של הפשטת האישה הנואפת והצגתה עירומה בציבור . מוסד זה משתקף בבירור ביחזקאל טז 35 3 ואילך ובהושע ב , 5 וללא ספק היה נהוג בתקופת המקרא . לדעתו של קהלר מוסד חברתי משפטי זה נעלם מעיני חוקרים אלה , שהתיימרו לתאר במחקריהם את עולם המשפט של עם ישראל בתקופת המקרא — ואוסיף : גם מעיני רבים וטובים אחריהם עד ימינו אלה — משום 4 שכל תשומת לבם הייתה נתונה ל'משפט הכתוב' ( geschriebene Recht ) במקרא . במושג 5 ' המשפט הכתוב' מתייחס קהלר לאותם מקורות שבמקרא , קובצי החוקים שבתורה , אשר , 6 לפחות מבחינה רשמית , מייצגים את המטריה המשפטית של המקרא . לדעתו של קהלר , אילו הרחיבו חוקרים אלה את חוג תצפיתם ועיינו במקורות אחרים במקרא , תוך היעזרות בספרות האתנולוגית הענפה שעמדה לרשותם , חזקה עליהם שהיו מגלים מוסדות ומנהגים משפטיים נוספים שלבטח היו להם מהלכים בישראל בתקופת המקרא , אף על פי שלא נזכרו ב'משפט הכתוב . ' קהלר מדגים את טענתו על ידי ליקוט רמזים הפזורים לאורך המקרא ומשקפים מוסדות 7 ומנהגים כאלה . 2 J . L . Saalschiitz , Das Mosaische Recht , nebst den vervollstdndigenden thalmudisch-rabbinischen 2 J . D . Michaelis , Mosaisches Recht , 6 vols ., Frankfurt a . M . 1775 / 76 1 2 3 Bestimmungen , 2 vols ., Berlin 1853 אנו מודעים כעת לקיומו של נוהג זה אף בנוזי ובממלכת ח'נה שבאזור הפרת התיכון מאמצע האלף השני לפנה"ס . לדיון מלא בתעודות המאזכרות מוסד זה ובמשמעותו המשפטית ראו מלול , 1988 עמ' 122 ואילך . 4 להלן ולאורך כל הדיון יתורגם המונח האנגלי Recht ) law בגרמנית ) הן במילה 'משפט' הן במילה ' חוק , ' ואין הבדל במשמעות . 5 שימו לב שבכותרות ספריהם של מיכאליס וזאלשיטץ מופיע הביטוי , Mosaische ( s ) Recht היינו ספר התורה . 6 להלן אגדיר ביתר דיוק מה כוונתי במונח 'רשמי' בהתייחס לחומר המשפטי שבמקרא ולהבדלתו מהחומר המשפטי ה'בלתי רשמי , ' שעליו מושתתים פרקי ספר זה . 7 מעניין להזכיר בהקשר זה את המחלוקת הקיימת במחקר באשר למוסד האימוץ ולשאלת קיומו או אי קיומו בישראל בתקופת המקרא . היות שמוסד זה אינו נזכר בחומר המשפטי הרשמי שבמקרא , הסיקו רוב החוקרים שאימוץ לא נהג בישראל הקדומה . אך , כפי שאראה בדיון להלן ( ובייחוד בסעיף 2 . 1

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help