sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הוא קרא להן "האוורסט שלנו . " אנשי ההתיישבות העובדת , שרובם ככולם היו חבריו להסתדרות ותנועת הפועלים , מובלטים אצלו מעל ומעבר לכל קבוצות האוכלוסייה האחרות : אנשי הערים , אנשי היוזמה הפרטית , בעלי ההון , הסוחרים - רוב גדול אחר שנמנה אף הוא עם בוני הארץ . הנימוק הרביעי הוא הישגי המדע בארץ . בךגוריון החשיב מאוד את תהליכי המודרניזציה , את פיתוח המחקר והקידום הטכנולוגי . היה ברור לו שאלו הבסיסים לקיומה של המדינה . אין זה מקרה אפוא , שהוא היה זה שיזם את חקיקתו של חוק לימוד חובה חינם בארץ , לפני ארצות אחרות גדולות ומפותחות הרבה יותר . נימוק חמישי להעלאת קרננו הוא כושר המעשה שלנו . משום מה בן גוריון איננו מדגיש את הישגי המדינה בפיתוח החקלאות והוא מבליט דווקא את החרושת ... הספנות והתעופה . נימוק שישי קשור למעשיו של בן גוריון עצמו : בשלהי 1953 פרש בךגוריון זמנית מראשות הממשלה ובהגדרתו "עלה לנגב . " בעיניו כיבוש השממה היה עיקר העיקרים והוא חזר וקבע " או שנדביר את המדבר או שהוא ידביר אותנו . " תקוותו היתה כי ניישב ונתיישב לא על חשבון אחרים - ומבחינה זו היה הנגב אזור ההתיישבות האידיאלי . עבור בן גוריון , העולים וכל תהליך קליטתם היו גם הפעם רק הנימוק השביעי לעליית קרנה של מדינת ישראל . בן גוריון היה "אבי העלייה הגדולה , " אך מי שמכיר מקרוב את יומניו והתלבטויותיו כלפי העולים והעלייה , יודע עד כמה אפילו הוא פחד מפני "איכותם " של העולים ומהשפעתם על החברה הישראלית . כבר בתוך דבריו הקצרים ניכר כי מבטו של בן גוריון על העולים מוטבע בחותם הפטרונות . הוא מדבר על "העלאתם התרבותית והחברתית . " יש לו הגדרה ברורה מי נמצא "למעלה " ומי " למטה , " ומי זקוק לדחיפה כלפי "מעלה . " תהליך הקליטה בכללותו נתפס אצל בךגוריון כתהליך חד כיווני שבו החברה "קולטת , " "ממזגת , " "מעלה" - ללא התייחסות לאינטראקציה העדינה שתהליך זה חייב להיות קשור בו . לבסוף , הנימוק האחרון להעלאת קרננו הוא ייחודנו המוסרי . בן גוריון היה משוכנע שאנו עתידים להיות אי של יציבות ועוצמה מוסרית "בתוך סביבה מעורערת ומושחתת . " ניתן למצוא בזה הערכה ברורה שלו את מהותו של העולם הערבי שסביבנו . לעומת זאת , יש כאן , במובלע , האדרה עצמית של "עם הסגולה . " כותבי המאמרים בקובץ זה של עידן סיכמו את הדברים אחרת מבן גוריון . הם ראו גם את הצללים שאפיינו את אותו עשור : את הפלגנות הפוליטית , את מלחמות האחים ואת חוסר היציבות בעת הנחת היסודות . הם הדגישו מאוד את הפוליטיזציה היתרה ואת המפלגתיות שפגעה בכל חלקה טובה . עם זאת , ובמקביל , היה העשור הראשון עשור שבו עוצבו כל יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית . מתוך המאמרים עולה כי בעשור הראשון , למרות הפוליטיזציה , ומתוכה , נבנתה מערכת משפט אובייקטיבית יחסית , שהתקרבה יותר ויותר לקיים בארצות המתקדמות ביותר בעולם . בן גוריון החשיב פחות מדי את הספרות והאמנות . בקובץ יוחד מקום לאמנים , ליוצרים וליצירות התקופה . אמנים , כדרכם , מקדימים את המרד וביקורתיים הרבה יותר ממרבית בני זמנם . בשנות המדינה הראשונות בלטו שני סוגים של אמנים : שמרנים מגויסים ומהפכנים אנטי ממסדיים . על אלה , גם על אלה , נכתב בקובץ . מה המשמעות של סיום דווקא בתום עשור ? אין לכך תשובה חותכת . אולם מתוך דברי החוקרים הכותבים בקובץ זה , עולה כי בתום עשר השנים הראשונות היו נקודות צומת עקרוניות

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help