sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה ושמעתי ממורי = ] הבעש"ט ] אמר שאלת הפילוסוף : אם לית אתר פנוי מיני , ' אם את כופר בע"ז א"כ כופר 1 בחלק שהוא ממנו ית ... ' נקודת המוצא לספר זה היא שאלתו הנוקבת של הפילוסוף שנוסחה על ידי הבעש"ט : אם הכול אלוהות ואין פינה פנויה ממנה , משמע שגם העבודה הזרה ( וכמוה אף הרוע , השקר וכר ( ' היא אלוהות . כיצד , אם כן , ניתן לכפור בעבודה זרה ( ובהתאמה — למחות את הרוע ולדחות את השקר ודומיהם ) מבלי לפגוע באל עצמו ? שאלה זו היא למעשה התרעה , רגע לפני שהאנרכיה מקבלת לגיטימציה — כיצד ניתן להצדיק גבולות , איסורים וחיובים בעולם שכולו מציאות אלוהית קדושה ? אך מה שורש ההנחה שהכול אלוהות ? הביטוי "לית אתר פנוי מיניה , " שהבעש"ט שם בפיו של הפילוסוף השואל , הוא ביטוי שגור בשפה החסידית . אבל ביטוי זה היה שגור עוד הרבה לפני החסידות , והוא משקף תמונת עולם בעלת השפעה רבה במסורת הדתית היהודית והלא יהודית . תפיסת האל כאין סוף , כישות בלתי מוגבלת הממלאת את כל ההוויה , הילכה עליי קסם זה זמן רב . פגשתי בה לראשונה בכתביו של הרב קוק , ורק לאחר מכן נחשפתי לשפע מקורותיו בהגות היהודית לאורך דורות רבים . בד בבד מעוררת תפיסת אלוהות זו אי נוחות מסוימת באדם המתפקד בעולם כפי שהוא נראה לעיניו , הווה אומר , עולם של מהויות חומריות מובחנות , עולם של ניגודים וסתירות , ולאו דווקא אורגניזם הרמוני המשקף אחדות חובקת כול . לצד התחושות וההרהורים עלו ובאו שאלות ברורות יותר במישור העיוני . המפגש עם מגוון של טקסטים קבליים וחסידיים , שבהם באה לידי ביטוי תפיסת האלוהות האימננטית , קרי הנוכחת בכל ההוויה , העלה בי תהייה ביחס למסקנות הדתיות העשויות לעלות מתפיסה זו : אם אמנם "לית אתר פנוי מיניה , " האלוהות שורה בכול ואולי הכול שורה באלוהות , האם יש מקום לעשייה הדתית הנורמטיבית ? האם אין 1 בן פורת יוסף ( למברג , ( דף קה ע"ב .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help