sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

לבסוף יש להזכיר את הגברת הביטחון הפנימי ברחבי הארץ ואת צמצום פגעי שודדים , שהטילו מוראם על הכפרים ועל הדרכים . בסוף התקופה עלה עודף היבוא על היצוא של ארץ ישראל פי ארבעה בקירוב , והדבר מעיד על יבוא הון רב ממקורות שונים , יבוא שהיה , כמובן , גורם מדרבן מרכזי לצמיחה כלכלית ולעליית רמת הצריכה והשירותים . מובן שלא כל חלקי ארץ ישראל נהנו שווה בשווה מהתפתחות זו . היו אזורים כפריים , שכמעט לא חל בהם שינוי של ממש . לעומתם עבר האזור סביב יפו תהליך צמיחה מהיר במיוחד , בין השאר בשל התפתחות ענף ההדרים ליצוא . כמו בארצות דומות בשלבי התפתחותן הראשונים , התבטאה התמורה יותר בערי המסחר מאשר באזורים חקלאיים טהורים . 7 הכפר והאידיאולוגיה הציונית היישובים החקלאיים המשיכו בתקופה זו — כמו בשנות העלייה הראשונה — לזכות במירב תשומת הלב של הציבור היהודי הלאומי , חרף העובדה שרק כעשרה אחוזים מן היהודים בארץ ישבו בכפרים . עבודת האדמה נזדהתה עם יישוב הארץ , והיחס אליה היה לא רק כאל אחד ממשלחי היד אלא גם כאל מייצגת רעיון התחייה הלאומית . העדיפות המוחלטת , שהעדיפו מנהיגי הציונות את הכפר בבניינה של ארץ ישראל , לא היתה תוצאה של מחקר מעמיק במבנהו הכלכלי הרצוי של משק לאומי . דימויים על ענפי כלכלה , שבהם חבויה עוצמתה של האומה , שמהם צומחת דמות האדם הרצויה , או שהם מקור צמיחתה של תרבות לאומית — השפיעו השפעה מכרעת . איש לא חלק על הרעה , כי הכפר הוא יסוד בניינו של היישוב היהודי . הרומאנטיקה של עבודת האדמה מילאה תפקיד נכבד במיתוס הציוני , ובשאיפה לשוב אל הקרקע נשתלבו הצרכים הפסיכולוגיים של הפרט היהודי בצרכים ההתיישבותיים של התנועה הציונית , והדחפים למהפכה אישית פנימית נשתלבו בשאיפות לפתרון בעיית ההמונים היהודיים . המושבות בשנת 1904 טרם התאוששו רוב המושכות מן הזעזוע שעבר עליהן בשנת , 1900 כאשר הועברו בניגוד לרצונן מן החסות הנוחה של הברון רוטשילד לידיה הקשות של חברת יק"א . תהליך המעבר היה מלווה בכמה גילויים , שניראו תחילה קשים מנשוא . החמור מכולם היה המעבר ממערכת ההתייחסות הפילאנטרופית של פקידות הברון אל חברה שהונחתה בראש וראשונה על ידי שיקולים כלכליים . המתיישבים נוכחו מיד לדעת , כי מי 7 ראה ישראל קולת , אידיאולוגיה ומציאות בתנועת העבודה הארצישראלית ( עבודת דוקטור , האוניברסיטה העברית . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help