sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

בשנים אלה . מבחינה סוציולוגית אידיאולוגית מציין המונח "עלייה שנייה" שכבה מיוחדת של עולים , רובם ככולם צעירים . שעלו בשנים אלה לארץ ישראל והביאו עימם השקפות חברתיות ולאומיות מיוחדות . הם מתחו ביקורת חריפה על קודמיהם , אנשי העלייה הראשונה , וחיפשו דרכים לשנות את המציאות במושבות . ' לפי חישובי מרדכי אליאב ' , גדל היישוב היהודי כשנים 1914- 1904 בשלושים ושלושה אלף נפשות בקירוב — מ 55 אלף ל 88 אלף . בסוף התקופה היוו היהודים כ 12 אחוזים מכלל אוכלוסיית הארץ , שמנתה כ 700 אלף נפשות . כשליש מכלל גידול זה יש לייחס לריבוי הטבעי , ושני שלישים — למאזן ההגירה . חשוב להדגיש , כי אחוז העוזבים את הארץ מקרב חלוצי העלייה השנייה ( במובן הסוציולוגי ) היה הרבה יותר גבוה מאשר האחוז מקרב הקבוצות האחרות . אין בידינו נתונים מדויקים על היקף הירידה , אך לפי הערכות רבות הגיע מספר היורדים מאנשי 'העלייה השנייה' ( שוב — במוכן הסוציולוגי ) 4 לתשעים אחוזים בקירוב . שנת 1904 אינה מהווה כל נקודת מפנה לגבי הרוב הגדול של התושבים היהודים בארץ . בערי הקודש ובערים יפו וחיפה , שבהן התגוררו קרוב לתשעים אחוזים מכלל האוכלוסייה היהודית , לא התרחש כל אירוע מיוחד . לגבי המושבות , לעומת זאת , אירעה נקודת המפנה בשנת , 1900 כאשר הברון רוטשילד העביר את הטיפול בהן לחברת יק"א , שנקטה מדיניות שונה לחלוטין מזו שלו . גם מבחינת התנועה הציונית וקשריה עם מפעל הבנייה בארץ ישראל לא קרה אותה שנה דבר ( חוץ ממותו של ד"ר הרצל ;( המפנה האמיתי חל בשנת , 1908 כאשר נוסד ביפו 'המשרד הארצישראלי , ' בראשותו של ד"ר ארתור רופין . שנת , 1904 אם כן , היתה נקודת ציון לגבי ראשית תנועת הפועלים הארץ ישראלית , ולא לגבי מיגזרים אחרים של היישוב היהודי . העובדה שמייחסים לה משמעות כה מרחיקת לכת רק מוכיחה , עד כמה הצליחה תנועה זו להטביע את חותמה על היישוב היהודי בארץ ישראל ולהשפיע על ההיסטוריוגראפיה היישובית השפעה כה בולטת . במאמר זה לא אעסוק ב'יישוב הישן , ' שהמשיך להוות רוב באוכלוסייה היהודית , ומרכזו היה בירושלים , שמנתה בסוף התקופה כ 44 אלף יהודים ( כשני שלישים מכלל תושבי העיר . ( מובן שלא כל תושבי ירושלים נמנו עם 'היישוב הישן ; ' היו בה אלפי פועלים , מורים , סופרים , אנשי רוח ועסקני ציבור , שראו עצמם — ובצדק — כחלק מהיישוב החדש . אולם במאבק על הבכורה ביישוב החדש , שהתחולל בין יפו לבין 5 ירושלים , תפסה יפו את המקום הראשון . חשוב להדגיש , כי רוב המגבלות מטעם השלטונות , שהיו מוטלות על יהודי ארץ ישראל מראשית התחדשות היישוב היהודי בכפרי הארץ , נשארו בעינן . מקובל לעסוק במדיניות נגד ההתיישבות היהודית בארץ ישראל בהקשר לתקופת העלייה הראשונה , ונוטים לשכוח , כי שום דבר לא השתנה שינוי עקרוני גם בעשור האחרון של השלטון 3 ארץ ישראל ויישובה במאה הי"ט , , 1917-1777 ירושלים , . 1970 עמי 4 . 335 גם בן גוריון וגם בי כצנלסון נוקטים מספר זה . 5 יהושע קניאל , המאבק בין ירושלים ליפו על ההגמוניה בישוב היהודי בתקופת העליה הראשונה והשניה , ( 1914-18 x 2 ) שלם . גי . ירושלים . תשמ"א .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help