sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

החרדית שקמה בדורותינו נגד הציונות ביטאה גם היא חרדה כזו מפני המפגש הקולקטיבי עם pK הקודש . אמת , ההתנגדות החרדית לתנועה הלאומית התרכזה תחילה בצביון החילוני של התנועה ומנהיגיה . אמת , היא יצאה חוצץ גם נגד האקטיביזם הציוני , נגד היומרה החדשה לחולל פריצה היסטורית בכוח אדם ולהביא גאולה לאומית בדרך הטבע . אך המחאה הדתית מול הציונות נבעה גם ממניעים עמוקים אחרים , ובמרכזם גם הרתיעה המסורתית מפני ארץ-ישראל — הפחד מן התביעה הרוחנית ומן ה שגב המאיים שלאורם הצטיירה הא ^ בעידן הגלות . אפשר לקרוא אפוא את עבודתי הנוכחית גם כניסיון לשוב אחורנית ולהתחקות אחרי שורשיה ההיסטוריים והספרותיים של חרדה מאוחרת זו , כפי שבאו לידי ביטוי בימי הביניים ובעת החדשה . פלטין של מלך אפתח בדוגמאות אחדות , שימחישו את השניות היהודית ביחס לאדץ-ישדאל דווקא בכתביהם של חכמים שדרשו לציון וצידדו בעלייתם של נבחרים ( מאשכנז של ימי הביניים ועד מרוקו של העת החדשה . ( רק לאחר מכן אעבור לבירור שיטתי יותר של התופעה ; וכאן אזדקק גם לדבריהם של חכמים רדיקליים יותר , כאלה שחרדתם מן pxn גברה על תשוקתם והדריכה אותם לנטרל או לפסול כליל את העלייה בזמן הזה , ההיסטורי , עד עת קץ . בשלהי המאה ה 13 חיבר ר' מאיר ( מהר"ם ) מרוטנבורג — מגדולי החכמים באשכנז — ק ובץ תשובות הלכתיות בשאלת העלייה לא - ^ ישראל . המהר"ם היה מורה הלכה , שהפגין במנהגיו ובתפילתו את כמיהתו הגדולה pxV הקודש , וכנראה גם ניסה לעלות שמה בגופו . ואמנם , גם בקובץ הנדון נקט המחבר עמדה חיובית עקרונית בשאלה זו . הוא גם שקד להדגיש את מעלתה הרוחנית של pKn ואת עוצמת ההשגחה העליונה הפרושה עליה . אך דווקא על רקע זה , ניכרת מאוד העמדה התובענית החריפה שהציג המהר"ם לגבי החיים הדתיים הנדרשים בא ^ הקודש ולגבי הסכנה הנשקפת לכל איש הבא בשעריה ואיננו עומד בתביעותיה . במשפטים קצרים ונוקבים עלה בידי המהר"ם למצות את מרב ההתראות וההרתעות שהופיעו במקורות ישראל בשאלת ארץ ישראל . ^/ r , 7 הזו דורשת מבניה לנהוג חסידות ופרישות יתרה בכל אורחות חייהם , ועל אחת כמה וכמה לקיים בקפדנות את המצוות התלויות . p / rj הנוכחות האלוהית הישירה השורה בה — קרבת ה' — איננה מצטיירת בתשובת המהר"ם כגורם מגונן ומסוכך אלא דווקא כגורם המעורר יראה וחרדה ; אף ההשגחה המתמדת השורה כארץ אינה נדונה בתור מקור המשרה ביטחון אלא בתור עין עליונה פקוחה ומאיימת . ומעל לכול : 'אינו דומה המורד במלכות בפלטין [ בארמון המלך ] למורד מרחוק

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help