sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

px w . Vx "השמת לכם עלות בהר ונגרע בקצהו" — זו px ישראל והר הבית' ( ר' אליעזר מווירצבורג , בן המאה ה . ( 13 מובן מאליו כי הגלות והריחוק מן pxn חידדו מאוד את המתיחות הזו . דווקא מי ששמר אמונים לא ^ ישראל , דווקא מי שגידל ורומם אותה ונשא את דמותה בחמדה ובתקווה , היה עלול ברבות הימים להירתע ממנה ולסגת מן האפשרות של מגע חי עמה . ככל שנקף הזמן וככל שהעמיק המרחק , נתעלתה ירושלים של מטה יותר ויותר והחלה ללבוש את דמותה של ירושלים של מעלה . ומעתה — מי יהיה ראוי להיכנס בשעריה ? ומי יהין לבוא אליה ? כמו אותה אהובה רחוקה , שבמהלך ימים ולילות ארוכים נעשתה כה נשגבה בחלומותיו של האוהב , עד אשר מנע עצמו ממנה — מפחד החילון והחילול ואולי גם מפחד השגרה והאכזבה . 'זכה את מהיות לי חבלת , קדושה את משבת עמי . ' כך גם הארץ הקדושה והרחוקה בלבם של רבים מנאמניה . הווה אומר : כבר מימים קדומים שררה בתודעה הדתית שניות מושגית ביחס לארץ ישראל : בית מולדת מול ארץ קודש . אולם לימים נוספה עליה גם שניות אחרת , היסטורית : היהודי הריאלי למול ynxn האידאלית . שני המתחים הללו חברו יחדיו בספרות ובמציאות וחיזקו זה את זה . כתולדה מכך נוצרה בתולדות ישראל התנודה המתמדת בין חמדה לחרדה , בין הערגה pxV לבין הרתיעה ממנה . יתר על כן : היו מקרים שבהם לא רק הגלות אלא גם החורבן — חורבן המקדש והארץ — הוסיף והחריף מתח זה וגם נסך בו נופך דמוני . הוא הטיל בהר הבית החרב Vxiur-pxin השוממה גוון אפלולי של תוהו מאיים , כזה שרק יחידי סגולה יוכלו לעמוד במחיצתו . רק הם ימצאו כוח להתייצב כנגד האופל המיסטי הזה ולהילחם בו . אך מאליה עולה השאלה : כלום נוכל גם אנו , הבריות הרגילות , לחיות עמו ולעמוד מולו ? אל והערגה היהודית הכמיהה א ^ ישראל תוארו במפורט בספרות שהוקדשה 10 י' תא שמע , 'הערה על אודות יחסם של קדמוני אשכנז לערך העלייה לארץ ישראל , ' שלם , ו ( תשנ"ב , ( עמ' . 318-315 'ההר' האמור בתורה הוא הר סיני , מוקד ההתגלות . הדרשן , חסיד אל אשכנז , דרש אותו על הר הבית , וממנו א - ^ ישראל . 11 א' שביד , מולדת וא ^ יעודה , תל אביב 1979 ( למשל עמ' 12 . ( 89 התהליך החל למעשה כבר בגלות בכל . ראו : pp . 8-10 Restoration ofEzekiel 40-48 , Misoula , Mont . 1976 ; J . Z . Smith , To Take Place , Chicago 1987 , J . D . Uvenson , Theologyof the Program of 13 לעיל , הערה . 1 14 ישעיהו גפני עמד על כך , שכל מאמרי חז"ל כמעט על שבחי הארץ , מרכזיותה וסגולותיה נאמרו דווקא כעקבות כישלון מרד כר כוכבא והידרדרות היישוב היהודי . / nxj ראו : י' גפני , ' מעמדה של ארץ ישראל בתודעה היהודית בעקבות מרד בר כוכבא , ' א' אופנהיימר וא' רפפורט ( עורכים , ( מרד בר כוכבא : מחקרים חדשים , ירושלים תשמ"ד , עמ' ; 232-227 הנ"ל , 'העלאת מתים לקבורה כארץ — קווים לראשיתו של המנהג והתפתחותו , ' קתדרה , 4 ( תשל"ז , ( עמ' . 120-113

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help