sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

5 עמדה שגורה זו לדגם השני , ה'הפנמתי . ' ברצוני לחדד ולפרט את ההסתעפויות של שני הדגמים העיקריים הללו , ולאחר מכן להצביע על פרדוקס מרכזי שעולה מתוך ניתוח זה . לאור פרדוקס זה ניתן יהיה להיטיב ולהבין את מקומה של ארץ ישראל במחשבה המיסטית פוליטית של המאה החולפת עד ימינו אנו . ראשית יש לציין כי המחלוקת בין תפיסות המעניקות מרכזיות לארץ ישראל המוחשית לאלו הממירות את מקומה של ארץ ישראל בערכים רוחניים מצויה כבר 6 בספרות התלמודית . בכך דומה הסוגיה של המקום המקודש לסוגיות רבות אחרות 7 במיסטיקה היהודית , שהמחקר החדש מאתר את שורשיהן בספרות חו"ל . חשוב להדגיש כי התלמוד העניק 'זמן שווה' לשתי הגישות הללו . כך שיבצו עורכי הבבלי במכוון בסוגיה אחת בסוף כתובות , לעתים שורה אחר שורה , מאמרים כגון 'כל הדר בארץ ישראל שרוי ללא עוון' או 'כל המהלך ד' אמות בארץ ישראל מובטח 8 לו שהוא בן עולם הבא' לצד אמירות כגון שלוש השבועות המפורסמות , או 'כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה' ו'כל הדר בבבל כאילו דר בארץ ישראל . ' יש כאן החלטה תרבותית שלא להכריע בין הגישות הרואות בארץ ישראל גופה ביטוי לרעיון המקום המקודש , לבין גישות המוכנות להעניק מעמד זה למרכז רוחני , 9 אפילו יהיה בחוץ לארץ , שאף הוא בבחינת ארץ ישראל . הקורפוסים החדשים שהתגבשו במהלך ימי הביניים — פילוסופיה וקבלה — ניצלו היטב את האפשרויות הגלומות בספרות התלמודית . כך כותב איש הלכה בעל נטייה פילוסופית מובהקת — המאירי — על הסוגיה הנזכרת בכתובות , כי 'כל מקום שחכמה ויראת חטא מצויץ שם דינו כארץ ישראל טח שכל מה שאמרו לא אמרו אלא מפני שסתם חוצה לארץ אין חכמה ויראת חטא מצויץ בה לישראל לרוב 5 על מושג ההפנמה ראו להלן . 6 מכיוון שהמוקד במאמר זה הוא המאה העשרים , איני נדרש כאן לשורשיה של המחלוקת במקורות מוקדמים יותר כגון המקרא , ספרות קומראן או כתבי פילון . על עניין זה ראו למשל א' שמש , 'המקום אשר בחרתי : ירושלים ומקומות אחרים במגילת המקדש , ' י' שוורץ ואחרים ( עורכים , ( ירושלים וארץ ישראל , רמת גן , 2000 עמ' . 110-101 כמו כן איני עוסק כאן בחומרים מספרות הגאונים . 7 לסיכום עמדתי בעניין זה ראו Kabbalah : Journal for the Studyof Jewish Mystical Texts , 6 ( 2001 ) , pp . 45-71 J . Garb , 'Kinds of Power : Rabbinic Texts and the Kabbalah ' , 8 כתובות קיא ע"א . 9 אין זה מפתיע כי סוגיה זו שימשה את מחייביה ואת שולליה של מצוות יישוב הארץ לאורך הדורות , כמו בוויכוח בין הרמב"ן לבעל ה'מגילת אסתר' על השמטת המצווה בספר המצוות לרמב"ם ( ראו להלן 10 . ( 'בית הבחירה' על כתובות קיא ע"ב , ד"ה 'וכשם . ' על טקסט זה כחלק ממגמה של 'דה מיתולוגיזציה' אצל המאירי ראו מ' הלברטל , בין תורה לחכמה : רבי מנחם המאירי ובעלי ההלכה המיימונים בפרובנס , ירושלים תש"ס , עמ' , 49 הערה . 59

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help