sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

הוא לא התקשה כלל לגבות את שתי העמדות המנוגדות במקורות דתיים סמכותיים , מעבר מזה ומעבר מזה . אמנם הוא הרחיק לכת יותר מרוב קודמיו בשני המקרים כאחד ; הוא מיצה עד תום כל אופציה שהמסורת נתנה בידו , מקצה עד קצה , מן ההפך אל ההפך , אולם הכרעותיו הנבדלות מעידות כמאה עדים על עושר המקורות שהיו לפניו ועל מגוון ההשקפות שהתפתחו בשאלה זו במרוצת הדורות . זאת ועור : מהפך רוחני מהיר זה מדגים בפנינו באורח דרמטי עד כמה עמוק היה רישומם של מוראות הזמן ומאורעותיו — מן הציונות ועד השואה — על מעמדה הקונקרטי של ארץ ישראל בתודעתם של חכמי ישראל במאה העשרים . אמת , הזרמים הרעיוניים לא התבטלו והתמידו בקיומם , התנועות הדתיות לא חזרו בהן , והסיעות האידאולוגיות הוסיפו בדרך כלל להתגדר רשמית בעמדות שננקטו כבר בראשית המאה . אך הן האימה הן התחייה העניקו לשאלת ארץ ישראל ממד של דחיפות , של ממשות אקטואלית ; הן דחקו לא רק במנהיגים ובמדינאים אלא גם בהוגים וכמורי הוראה לנקוט עמדות ולהכריע הכרעות חדות בשדה החיים הראליים . סימניה של התפתחות זו ניכרים בעליל בקובץ מאמרים זה . שני הקבצים שקדמו לו , 'ארץ ישראל בהגות היהודית בימי הביניים' ( תשנ"א ) ו'ארץ ישראל בהגות היהודית בעת החדשה' ( תשנ"ח , ( התרכזו כמעט בלעדית בשיטות מחשבה ובהגות ערוכה . מטבע הדברים ומטבע התקופות ארץ הקודש נידונה בהם בהקשר של עיונים תאולוגיים , מושגים פילוסופים וסמלים מיסטיים , לא כל כך בזיקה אל ארציות ראלית . גם קובץ זה נותן את הדעת לתכנים רעיוניים אלה , אך מאחר שברקע המקורות והמחשבות שנבחנו בו עומדים שוב ושוב החורבן היהודי המודרני ושיבת ציון המודרנית וארץ ישראל נעשתה בהם עניין קיומי , מעשי , גורלי נדרשו גם החוקרים הפעם להקדיש תשומת לב יתרה לשדה הקונקרטי , למפגש החי בין עיון למעשה , בין תקווה למימוש . מנקודת הראות התאולוגית , המפעל הציוני ותקומת המדינה העירו רעיונות רדומים והפעילו ציפיות שנכבשו ונדחקו במשך שנים ארוכות . מצד אחד מצוות יישוב הארץ , כיבוש הארץ , מלכות ומקדש , ומצד אחר שבועת הפסיביות העתיקה שהושבעו ישראל , שלא יעלו בחומה ושלא ימרדו באומות ושלא יחוללו הבקעה היסטורית עד ביאת הגואל . גם התפיסות הנבדלות שהתפתחו במרוצת הדורות לגבי קדושת המקום — קדושה מיסטית או נורמטיווית , קדושה גאוגרפית או היסטורית , קדושה מגוננת או תובענית — כולן לבשו לבושים קונקרטיים וכולן השליכו השלכות ישירות על חיי המעשה . מנקודת הראות הערכית , האתית , המציאות ההיסטורית החדשה סיפקה משמעות אקטואלית להלכות קדומות של שמיטת קרקעות ותקנת עניים ולשאלת מעמדם של גרים ונכרים . היא העירה מרבצם מושגים נשכחים של מלחמה ושלום , וגם כאן היא חידדה זאת מקצה אל קצה : החל מגרסאות מתחדשות של 'מלחמת קודש' מקראית וכלה בתפיסות מתחדשות של 'מלחמה אסורה' הלכתית , החל משלום משיחי וכלה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help