sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא 1 כבר הראיתי במקומות אחרים שאין אפשרות להגיע להבנה מלאה ומעמיקה של ספרות חז"ל ללא בחינה ביקורתית מדעית . בירור הנוסח , פירושי המלים וההקשר ההיסטורי והריאלי , לא זו בלבד שהם חשובים אלא שבלעדיהם — דהיינו ללא בחינה טקסטואלית , לקסיקוגרפית , היסטורית וריאלית , ואולי אף הבחינה הספרותית — יש סכנה שמשמעותו האמיתית המדויקת של הטקסט לא תתברר נכוחה . כל הדיסציפלינות הללו כבר שימשו 2 אצל הגאונים הראשונים והאחרונים , ולפיכך אין ספק שהדרך לגיטימית ; והחידוש העיקרי בעידן המודרני הוא — יישומן במסגרת שיטתית . הווי אומר , הדרך הביקורתית אינה רק 3 לגיטימית אלא היא אף הכרחית . ומאחר שספר זה , כקודמו , עוסק בריאליה תלמודית , נרחיב כאן מעט בתחום זה . " אנחנו ( תלמידי הישיבות ) רוצים לדעת מה אמרו אביי ורבא , ואילו הם ( האקדמאיים ) רוצים לדעת מה הם לבשו ! " אמירה לגלגנית ידועה זו , המיוחסת לעולם הישיבות , משקפת בפשטותה את השוני המהותי בין שתי גישות בלימוד התלמוד.- הגישה הקלאסית הנוהגת בעולם הישיבות , ועיקרה הדיון בסוגיית הטקסט התלמודי כשלעצמו ; והגישה האקדמית , העוסקת בלימוד הרקע , אשר בו צמחו אותם טקסטים . ואכן , נכון הדבר שמי שעוסק אך ורק בהיבטים שבמסגרת הספרות התלמודית — הרקע ההיסטורי , החברתי , והסממנים הלשוניים הפילולוגיים של הארמית הבבלית pxm w n ^ K וכדומה — בתר כי אכן יחמיץ את מהותו העיקרית של הלימוד ואת מטרתו . ואולם , ברור גם שהעוסקים באמונה ובדבקות בלימוד הסוגיה ממש , אך ללא שימוש בכלי עזר מדעיים בסיסיים , יחמיצו לעתים את עיקרה . יתר על כן , הם אף עלולים לטעות ( כפי שנראה בהמשך ) כאשר ינסו להסיק , על פי דרך לימודם , פסק הלכה . טענתנו 1 דברי מבוא אלה מבוססים על מאמר ארוך ומפורט שפרסמתי באנגלית : "On the Legitimacy , 1 , inc ., Northvale NJ 1996 Scholarship in the Study of Torah : Contributions and Limitations , S . Carmy ( ed . ) , Jason Aronson or Indeed , Necessity , of Scientific Discipline for True 'Learning of the Talmud " , in : Modern עמ ' . 225-197 הוא תורגם לעברית והופיע בבד"ד , 6 ( תשנ"ח , ( עמ' . 38-21 כאן הבאנו רק חלק קטן ממנו , הנוגע לעניין הריאליה . 2 ראה במצוין בהערה הקודמת . 3 תרבות חומרית בא ^ ישראל בימי התלמוד , ירושלים תשנ"ד .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help