sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

גמורה ועקרונית בין חידושים ושינויים בענייני תורה ומצוות לבין דברים המתחדשים בעולם הטכניקה והמדע . ככל שהוא דוחה מראש כל שינוי בתחום הדת , כן לבו פתוח לכל חידוש והישג טכנולוגי ומדעי . הוא שולל פסיקת הלכה ללא שקדמה לה בדיקה אישית מדוקדקת של הנתונים והנסיבות על ידי הפוסק . יתר על כן ! הוא מציג את עמדתו בעמדתם של כל רבני גרמניה החרדים במשותף . הרי שלפנינו מודעה רבה של זקן חכמי אשכנז בעידן התגבשות תנועת תורה עם דרך ארץ על אחד מיסודות התנועה : לא " חדש אסור מן התורה בכל מקום , " לא שלילה על הסף של כל חידוש ושינוי שהזמן גרמם ושלכאורה אין בהם משום סטייה מדרך תורה ומצוות , אלא נכונות עקרונית ומעשית להתמודד באורח חיובי עם החדש והמתחדש . שום דבר איננו פסול — רק משום שהוא חדש . אדרבה , ידוע ומוסכם שיש בטכנולוגיה ובחכמת הטבע המתחדשות כדי לסייע בידי אדם מישראל לקיים תורה ומצוות בדרך משוכללת ויפה יותר מבעבר , והיאך יזנח אותן ? אם תמצי לומר , זהו כל עיקר משנת תורה עם דרך ארץ , היסוד הקיים לדורות , והשאר אינו אלא לצורך השעה . אלא שכאמור שעה זו לא חלפה עדיין . כל חמשת השערים בספר תורמים הן להבנת תולדותיה של תורה עם דרך ארץ , הן להערכת סיכויי התנועה להתמיד בנסיבות ההווה ואולי אף לעשות חיל בעתיד . אמת , עולמם של עמלי תורה נראה כיום כמתנכר כליל למשנת תורה עם דרך ארץ . אולם מאמרה של ד"ר מרים גיליס-קרליבך ( להלן עמ' ( 157 מוכיח שלא תמיד היה כך ושאניח הדגול הי"ד מצא בישיבות ליטא בשעתו פתיחות אינטלקטואלית וחברתית שלא היתה מרוחקת הרבה מהלךהרוח שאיפיין את יהדות תורה עם דרך ארץ . ומה שהיה — הוא שיוכל לשוב ולהיות . גם אם אין הכרח להאמין , כפרופ' שלום אלבק , בקיומן של חוקיות ומחזוריות בהיסטוריה ( להלן עמ' , ( 257 הרי שהניסיון ההיסטורי מלמד כי אין שום מצב — רוחני , חברתי , כלכלי , מדיני או אחר — שהוא חסין בפני כוחות הבאים להחליפו . אכן נסיונו ההיסטורי של עם ישראל מלמד כי תורת ה' על פי הבנתם של חכמי ישראל לא תהיה מוחלפת . השקפת תורה עם דרך ארץ מושרשת בהכרה , כי בהתמודד תורה עם דרך ארץ — תורה היא היסוד הקבוע ואילו דרך ארץ היא היסוד החולף . לפיכך כל "אינטראקציה" שתתקיים בין תורה ודרך ארץ ( ראה דבריו של פרופ' זאב פלק , להלן עמ' ( 266 לא תוכל לחולל שינוי של ממש בתורה , ואילו הנסיבות החיצוניות " ) דרך ארץ ( " של קיום תורה ומצוות נתונות לשינויים תמידיים . לפיכך הביקורת על אנשי תורה עם דרך ארץ —וגם על אנשי תורה-ועבודה — על שלא הביאו את התורה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help