sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לקבוע כללים אחידים והנחיות לשיעורים קצובים בכל הנוגע לחיובי שבת , לדיני טומאה וטהרה , למועדי חלות ההתבגרות למצוות , לגיל הענישה ועוד . בית המקדש והמצוות התלויות בו עיצבו במידה רבה את אורח החיים היהודי בתקופת בית שני . דרכי עבודת ה' במקדש שימשו דוגמה לקהילות ישראל והשפיעו על עולמם הרוחני . הללו אימצו בהליכותיהם נהגים , שיש בהם משום טיפוח החוויה הדתית וקדושת החיים , ושיתפו את עצמם ברצון רב בסיפוק צורכי המקדש ועובדיו . עם החורבן השקיעו החכמים מאמצים לשמירת התורה כבסיס לעולמו הרוחני של האדם מישראל , להמשך קיום חלק מן ההלכות , שהיו קשורות בבית המקדש ולמילוא התהום שנפער במערכת המצוות ובהגות הדתית עם אבדן מרכזה של האומה . אולם בהתחשב כמציאות הרתית חברתית החדשה , אף חכמי התורה ראו צורך לבטל נהגים קדומים מסוימים . כמו כן , כמה מצוות שהיתה להן זיקה למקדש נתרופפו מאליהן על ידי בני הדורות שלאחר החורבן , ונתבטלו כליל . תהליך זה של פיחות מעמדן , שינוי צורתן וביטולן של מצוות ומסורות מימי הבית , השאיר את רישומו על הרבה הלכות , מעבר למקרים הזוקקים את המקדש והנידונים מפורשות בדברי תנאים ואמוראים . עיצוב דמותה של ההלכה לאור התמורות שחלו עם אבדן ירושלים והמקדש , לא הצטמצם , כאמור , בתחום המצוות שיסודן בעבודת המקדש . אף גורמים נוספים , כגון המצוקה הכלכלית שלאחר החורבן , נטל המסים , נישול היהודים מן הקרקע , החרבת השטחים החקלאיים והנדירה לערים אשר בהן פעלו בשכנות יהודים ונכרים , הניעו את חכמי התורה לעיין מחדש בבעיות חוק ומשפט שהכבידו והעיקו על המשך החיים התקינים של האומה . בעקבות בירורים שקיימו חז"ל במקורותיהן , בטיבן ובתוקפן של הרבה הלכות המקובלות ובהיעזרם באינטרפרטאציה מחודשת של ההלכה ושל דרכי מדרש המקראות , פיתחו החכמים נתיבים חדשים לפתרון הבעיות שהזמן גרמן ושהציבור התלבט והתחבט קשות בהן . ההתמודדות עם השאלות שהמציאות ההיסטורית , המתחלפת והמשתנית , מעלה אותן , היתה מאז ומתמיד מוקד מחשבת חז"ל . תופשי התורה ראו בה אתגר רוחני וחובה קיומית , והשתדלו למצוא מענה לבעיות במסגרת הנורמה ההלכתית על פי המידות שההלכה נדרשת בהן . כדי להגיע להבנה מלאה של תהליכי החשיבה של חז"ל והכרעותיהם , עלינו לעקוב לא רק אחרי המשא ומתן התלמודי וההתפתחות האימאננטית של הגורמים ההגיוניים והמשפטיים של ההלכה , אלא גם אחרי המניעים החברתיים והכלכליים , החבויים בין השיטין של השקלא וטריא ההלכתי , כי אף הם השפיעו והנחו את מחשבת חכמי התורה בחתירתם למצוא פתרון לצורכי השעה . אחת הדרכים שבה הילכו חז"ל לפתרון הבעיות המתעוררות מפעם לפעם היתה בחינה מחודשת של אורחות חיים , שהעם ראה בהם הלכות חמורות כאילו מצווים עליהם מן התורה . בהסתייעם בפרשנות חדשה של מדרש ההלכה ובהביאם בחשבון את התנאים החברתיים והכלכליים הקשים , הועמדו לעתים מצוות מסוימות , שנחשבו עד אז דין תורה , כדברי סופרים בלבד . עם "פיחותו" של האיסור והעמדתו על איסור דרבנן , נפתח פתח להקל בו בנסיבות מיוחדות , כגון ו בשעת הדחק , משום צער , במקום הפסד , במקרה של ספק וכדומה . נראה שבימים ראשונים עדיין לא היתה קיימת באומה הבחנה מתוחמת ומדויקת בין

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help