sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שונים , על השכבות של המקורות התלמודיים , על חילופי הזמנים שהטביעו את חותמם עליהם ועל התהליכים שחלו בהלכה עד להתגבשותה . גם הכתבים החיצוניים תורמים את חלקם להבנת השתלשלותה של ההלכה . בספרות הכיתתית והנכרית , ההלניסטית והרומית , משוקעים מנהגים ונהגים המתוארים כאורחות חיים של היהודים , מהם התואמים את מסורת ישראל ומהם הסוטים ממנה ונוגדים את ההלכה המקובלת . אין צריך לומר , שלא מפיהם ולא מפי כתבם אנו חיים . המגמות הזרות , הפולמוסיות והאפולוגטיות שבהן , מקפחות את האמת ומטפחות , מדעת ושלא מדעת , טעויות וסילופים . ויש לנהוג זהירות יתרה בבואנו להסיק דברי תורה ממקורות אלה . מכל מקום , אין לפסלם באופן מוחלט . יש לבחון את זיקתם למסורת האומה , ולהבדיל בין גופי תורה המובאים בכתביהם , שיסודם במסורת יהודית מקורית , לבין הסטיות העיוניות וההלכתיות המצויות בהם , במתכוון או בהיסח הדעת . הכתבים החיצוניים משקפים לעתים מציאות היסטורית קדומה או תפיסה רוחנית אלטרנאטיבית , ומייצגים הלכות ועיקרי חיים ששינו את צורתם , ברבות הימים , במקצת או בהרבה , על פי רצון חכמים או בלעדיהם . שהרי כיתות מתהוות אינן באות תמיד לחדש . אדרבא , לפעמים הן שומרות על הנהגים הקדומים . מתוך התנגדות לחידושים , שהן רואות בהם משום סטייה מן המקורות , הן מתארגנות כחברות סגורות וקובעות את אורח חייהן בהתאם למסורת העתיקה השמורה בידן . כך ניתנת לנו לעתים האפשרות ללמוד גם בעזרת הספרות החיצונית על תולדותיה של ההלכה הקדומה . ממקורות תלמודיים וחיצוניים אנו למדים על שמירה קפדנית על קיום המצוות בתקופת בית שני . ההתחדשות הדתית עם כריתת האמנה בימי עזרא ונחמיה והתחזקותם של שלומי אמוני ישראל עם מרד החשמונאים , הגבירו את נאמנותם של יהודי בית שני לדתם ואת מסירותם לקיום מצוותיה . גם הניסוחים הכוללניים , הסתמיים , של האזהרות במקרא שימשו מניעים להרחבת היקף האיסורים ולהשוואת המידות לחומרא . אכן ההלכה הראשונה , כפי שהיא באה לידי ביטוי במקורות מאותם הימים , הן הפרושיים והן הכיתתיים , מצטיינת בחומרתה . כך , למשל , בני הדורות הראשונים אסרו על עצמם לעשות בשבת כל עבודה שאפשר היה לכללה , לפי דעתם , במושג מלאכה , כדי להימנע מלעבור על איסור "לא תעשה כל מלאכה . " אלא שעם התפתחותם של מרכזי התורה והתפשטותו של מדרש ההלכה בבתי האולפנא , החלו עיונים ובירורים להגדרתם של המונחים והאזהרות שבתורה . בעקבותיהם הבחינו חכמים בין סוגי המלאכות השונות , הוכנסו קטיגוריות ברורות , הוגדרו העבודות המכונות אבות מלאכה , תולדות ואיסורי שבות , ונקבעו כללים מגבילים לחיוב עונש מיתה על מחללי שבת ועבריינים אחרים . הגדרות אלה הביאו לצמצום היקף האיסורים שחייבים עליהם מיתה , תהליך התואם את המגמה הרווחת בתורת חז"ל : צמצום עונש מיתה בידי בית דין כמעט עד לביטולו . בין הדברים הנוספים המציינים את ההלכה הראשונה הוא : היותה מעוגנת בתפיסה המשפטית , הרואה את המעשה כיסוד המכריע בשקלול זכויותיו וחובותיו של האדם — " הכל לפי רוב המעשה . " ואילו בהלכה המאוחרת גדל והולך תפקידה של הכוונה כגורם קובע בהתייחסות למכלול פעולותיו , התנהגותו וחיוביו של האדם . כיוצא בו טרם קבעה ההלכה הקדומה נורמות ושיעורים אחידים למערכת ההלכתית המשפטית . מוסדות העדה ובתי הדין הכריעו בשאלות שהובאו לפניהם בהתחשב בנסיבות המיוחדות של כל בעיה , ומתוך הבחנה , דיפרנציאציה , התייחסות אינדיבידואלית , לכל מקרה ולכל ספק . אולם בהלכה המאוחרת בולטת מגמת הסטאנדארטיזאציה , המגמה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help