sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הפילוסופית . ראשון למבטליה היה רב סעדיה גאון . כמי שהכניס את תורת ישראל למערכת החשיבה הפילוסופית , נתקל רס"ג בקשיים מבית ומחוץ . ספר 'שעור קומה' המתאר את אלוהי ישראל בצורה גשמית ( אנתרופומורפית , ( לא יכול היה להיראות כשר בעיניו , מה גם שהקראים , אויבי רס"ג ומתפלמסי היהדות הרבנית הקניטו את חכמינו ז"ל בדבר ספר 2 זה , ואף עניינים נוספים מספרות זו . רס"ג לא פסל את ספרות ההיכלות באופן ישיר , אד דומה כי די היה שגאון ישראל ידוע זה יאמר כי 'ואולי איש אחר אמרם על שמו , ' 3 לאמור , זו יצירה שאפשר והיא מזוייפת —כדי שסתם אדם בן תורה לא יעיין בה . ספק אם יכול היה רס"ג לומר בפירוש שספרות זו מזוייפת היא . אין לשכוח שעיקר ויכוחו עם הקראים היה על אמיתות תורה שבעל פה , ולו היה טוען שחלק מתורה זו נאמן ואמיתי , ואילו האחר הינו מזוייף , כלום לא היו אומרים מתנגדיו שאין לחלק בין הדברים 1 מכל מקום , נמצא כי נקיים התנאים מאשמת הקראים אודות יחוס שעור קומה לה / ובד בבד נמצאה ספרות זו יתומה מאב . דומה כי יתר גאוני בבל אשר לא עסקו בפילוסופיה המשיכו להחזיק בהשקפות הישנות על טיבם של ספרי ההיכלות , ולא זו בלבד אלא שאף ידעו על חכמים שהתעסקו בספרים אלו והכירו בקדושתם . כלומר , גאוני בבל , רב שרירא ורב האי בנו , ראו בענייני ההיכלות צאצא ישיר ל'מעשה מרכבה' שבמשנה , ולפיכך סירבו לבארם בנמקם כי אלו 'רזים וסתרים 4 שאי אפשר למוסרן לכל אדם . ' אמנם , הם נתנו למידותיו של ה' משמעות מופשטת , אד אין בכד שוני מהותי מדרך תרגומו של אונקלוס לאיברי ה' שבמקרא , ונמצאת , אם כן , שיטת הגאונים ממשיכה את הדעות המסורתיות , דעת חכמי התלמוד , ביחס לה' כבעניינים נוספים . כיוצא בהם היה גם ר' יהודה הלוי אשר כתב בפירוש בספר הכוזרי ג , מה , כי 'ר' ישמעאל בן אלישע כהן גדול הוא ר' ישמעאל של ה"היכלות" ו"הכרת פנים" ו"מעשה מרכבה ' . " ברם , דומה כי דיעה זו לא החזיקה מעמד אלא בין המקובלים . עם התעצמות ההשקפות הפילוסופיות ביהדות ימי הביניים , נסתם הגולל על כשרות ספרות ההיכלות בעולם המחשבה היהודי . כשנשאל הרמב"ם מה דעתו על 'שעור קומה , ' ספר אותו החשיב בצעירותו , כנראה , השיב : לא חשבתי מעולם שהוא מחיבורי החכמים ז"ל וחלילה להם שזה יהיה מהם .... וסוף דבר , למחוק זה הספר ולכרות זכר ענינו ( הוא ) מצוה רבה . 2 העדויות הספרותיות וההיסטוריות מלמדות כי בתקופה התלמודית היו היהודים 'מגשימים' את הבורא . ראה : ש' ראבידוביץ , 'בעית ההגשמה לרס '' ג ולרמב"ם , ' כנסת , ג ( תרצ"ח , ( עמ' ; 377 —322 א' אלטמן , פנים של יהדות , תל אביב תשמ"ג , עמ' 11 ואילך . 3 דברי רב סעדיה גאון מובאים באוצר הגאונים למסכת ברכות , מהד' ב"מ לוין , חיפה תרפ"ח , עמ' . 17 ( א"א הרכבי , הקדם , א [ תרס"ז , [ עמ' . ( 27 עיין עוד , Studies , Cambridge Mass ., 1967 , pp . 225 — 288 "Epistle on Shiur Qoma" ' , A . Altmann ( ed . ) , Jewish Medieval and Renaissance A . Altmann , 'Moses Narboni's : י' דן , תורת הסוד של חסידות אשכנז , ירושלים תשכ"ח , עמי ; 109 הנ"ל ( מהדיר , ( ר' משה תקו , כתב תמים , ירושלים , תשמ"ד . 4 ד' כהנא , 'לתולדות הגאונים , ' הקדם , ג ( תרע"ב , ( עמ' ; 128—115 וראה עוד להלן . 5 תשובות הרמב"ם , מהדורת י' בלאו , א , ירושלים תשי"ח , עמ' . 201—200 ראה : ר"ש ליברמן , שקיעין , מהד' שניה , ירושלים תש"ל , עמ' 11 ואילך ; הנ"ל , 'משנת שיר השירים , ' נספח , שלום , עמ' 126—118 ( והשווה : י' וינשטוק , במעגלי הנגלה והנסתר , ירושלים תש"ל , עמ' 118 הע' ; ( . 35 אורבך , ערה"ב , ד , עמ' . 78 לדברים אלו ראוי להביא את דברי הרמב"ם ביד החזקה ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help