sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ב . מדוע אין היא ידועה , וכיצד ניתן להכירה ? כמה סיבות חברו יחדיו וגרמו לכך שספרות זו תהא לא ידועה : הביטול , הזלזול וההשקפה תיאורים גלויים המופיעים בפירוט בספרות ההיכלות . מראה החיות , האופנים ויתר מלאכי השמים , תיאורי הרקיע ומה שעליו , הנגה והאש השמימית שחזה הנביא , הם המקור לתיאור המסועף בספרות ההיכלות . תחומי התעניינות אלו קרויים בפי התנאים ) ' מעשה ) מרכבה , ' בהתאם לדיעה שהכסא עליו יושב ה' הוא המרכבה שלו . יתירה ספרות ההיכלות על ' מקורותיה' שבתנ"ך בתיאור מפורט של שירות המלאכים ותפילותיהם , איזוהי הדרך בה זוכים לראות את המראות השמימיים , היאך דן ה' את עולמו , סודות שונים הידועים אך למעטים , ועוד . י התוכן הפנימי של ספרות ההיכלות אינו אחיד קורות עלייתו של חנוך המקראי והפיכתו למלאך מטטרון , מעשי תנאים שונים , כר' עקיבא ור' ישמעאל , תפילותיהם ונסיונותיהם לירד למרכבה , היינו , להגיע לפני כסא הכבוד ולחזות בשכינה , ועוד . התואר היותר שכיח לה' בספרות זו הוא 'אלוהי ישראל , ' ( שמקורו בתנ"ך , אך נדיר בתלמוד , ( ושם ה' כתוב בה דרך כלל בארבע אותיות : י—ה—ו—ה ( להלן בציטוט : ידוד . ( מוזכרים בספרות זו שמות אחרים לה , ' שמות המלאכים , ענייני כשפים , מדרשי גאולה , ענייני משיח ואחרית הימים , חזיונות שמימיים ועניינים נוספים . ברם , הלכה אין בה כמעט כלל . במידה מסויימת ניתן לראות בספרות ההיכלות שריד ספרותי מחוויות אישיות של התעלות פנימית אל מלכות השמים , חוויות שהותירו את רושמן האדיר על הצופה המתבונן במראות השמימיים — החוזה ( המיסטיקן . ( חלקם אף נועד מלכתחילה להיות מעין ספרי הדרכה ושימוש לתלמידים הרוצים לעסוק בעניינים אלו . ספרות ההיכלות כתובה עברית , אך יש בה גם קטעים בארמית ( ארץ ישראלית , ( כמו גם מעט מלים ביוונית , ומלים רבות חסרות משמעות . התיאורים בה ניתנים בלשון פרוזה , ובלולים הם בקישוטי סגנון למכביר , עד שלעתים קרובות קשה מאד היא האבחנה היכן נגמרת הפרוזה והיכן מתחיל הפיוט . מיוחדת היא בלשונה העשירה , בשגב מלותיה ובריבויין , כמו גם בתוכנה שאינו יום יומי . מלים שונות אינן ידועות אלא מספרות זו , ודוגמאות לכך הן : 'אדרת' — במשמעות אדירות , 'כבשים' — במשמעות סודות , ועוד . כך גם צורות ספרותיות שונות שמקומן , לכאורה , בשירה ולא בפרוזה , מצויות בה ומוסיפות ממד ליופיו . ולייחודה . יסודה של ספרות זו בארץ ישראל , והמשכה בבבל ( כמשנת התנאים , ( וזמנה שנוי בויכוח . שני פנים למחלוקת חכמים בענין זה . האחד : מתי החלה להיכתב , בתקופת המשנה והתלמוד , או רק מאות שנים מאוחר יותר — בתקופת הגאונים ? ( שאלה היסטורית וגיאוגראפית גם יחד . ( השאלה השניה , התלויה בראשונה היא ו האם ספרות זו אותנטית , כלומר , האם היא פרי יצירתם של התנאים המוזכרים בה לרוב , או שמא אינה אלא זיוף —יצירה פסיאודו אפיגראפית מאוחרת שלא ניתן ללמוד ממנה דבר על תקופת המשנה ? כמובן , שלא זה המקום לענות על שאלות אלו במלואן , אלא רק להפנות את תשומת הלב לשדה בור נשכח 1 הזקוק לחריש מרובד . קודם שיניב את פירותיו . 1 סקירת ספרות זו ובעיותיה , ראה Leiden— Koln 1980 I . Gruenwald , Apocalyptic and Merkavah Mysticism , :

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help