sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא סיבות רבות ושונות גרמו לכך שחוקרי התפילה המובהקים הדירו עיניהם מספרות ההיכלות , ואיני יכול לפורטם כי רבים הם . אמנם , י' אלבוגן הקדיש כמה עמודים בספרו להשפעת תורת הסוד על התפילה , אך באותם דפים לא ניכרת אותה ראייה רחבה המשתקפת מחלקיו האחרים של ספרו החשוב . כיוצא בו , ואף פחות הימנו , מצוי בספרו של י' היינימן על התפילה בתקופת התלמוד . למרות פריצת הדרך הגדולה הכלולה , בגלוי ובמרומז , במחקריו של היינימן , לא חדרו הקבלה בכלל , וספרות ההיכלות בפרט , לתוך ספרו ועולמו העיוני . קרוב לוודאי שאת הסיבה לכך יש לתלות בעובדה שהיינימן התייחס לתפילה בתקופתה המעצבת —זמן התנאים והאמוראים , אשר להם , על פי הסברה המקובלת , לא היה עסק בנסתרות , וכיוון שה'קבלה' היא מאוחרת , לפי גישה זו , ממילא אין מקום ללומדי התלמוד של אותה תקופה ולחוקרים אותה , לעסוק בענייני סוד . דומה כי כך גם יש לראות את התייחסותו של היינימן לזיקת 'עלינו לשבח' לספרות ההיכלות , המצטמצמת בהערת שוליים בלבד . (!) מחקריו של ג' שלום האירו באור יקרות את ספרות ההיכלות , ושינו את דעת הבריות ביחס לטיבה של ספרות זה . אמנם , את עיקר כוחו לא השקיע שלום בספרות ההיכלות , אך ברוחב דעתו ובפרסום מחקרים וטכסטים , הפכה ספרות זו לשדה מחקר שרבים החלו לבקש לעבדו ולשמרו . דא עקא , שמבין חובשי ספסלי בית המדרש העוסקים במשנתו של ר' עקיבא , לא ניפנו עד עתה לדון בר' עקיבא המתאר את ההיכלות , ואת הדרך להגיע אליהם . דומה כי הזנחה זו של ספרות ההיכלות מצד אלו האמונים על הספרות התלמודית , גרמה לכך שספרות ההיכלות נתפשה , כביכול , כעץ ללא שורשים , אילן שכדי לגדלו אין צורך , כמעט , בידע בעולם התלמודי בכלל , ובתפילה בפרט . 1 אלבוגן , עמי . 291—281 2 היינימן , התפילה , עמ' 175 הע' ; 43 הנ"ל , עיוני , עמ' 15 הע' , 16 עמ' . 17 את דעתו המפורשת בענין זה גילה היינימן בהשלמות אצל אלבוגן , עמ' 457 הע' ... ' : 8 אין להתעלם מכך שמיסטיקה היא עניינו של הפרט ולא של הציבור . תפילה בצורה מיסטית ואקסטאטית , אם נתמיד בה בעקיבות , סופה שתביא , כמו שהיה הדבר בחסידות , לביטולה של התפילה בציבור . ' דומה שאין צורך להראות שאין ביסוס לדברים אלו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help