sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מערכת צפנים בשכבת המשכילים או הקוראים המלומדים . מערכת זו אפשרה למשכיל בתקופה נתונה להבין מהי דעתו האמתית של המחבר . צפנים אלה עשויים להיות מילות מפתח ' ) דע זה והבינהו , ' ! 'ודי לחכם , ' וכדומה , ( מבנה של דיונים ( דיון קצר כמשקף דעה אזוטרית ודיון ארוך כמשקף דעה אקזוטרית , 2 וכדומה , ( אזכור אקראי במקום שאיננו מתאים וכן הלאה . מלאכתו של חוקר החי מאות שנים לאחר כתיבת החיבור נעשית אפוא קשה יותר ויותר בעטיו של הניתוק הכפוי מהתקופה , סגנונה וסממניה . הנחה לא רחוקה מן הדעת היא , שמחקר כזה הופך חסר סיכוי ותקווה ואף צופן בחובו סכנת אנכרוניזם . ניתן לומר שהמחשבה היהודית בימי הביניים הניבה שני חיבורים מרכזיים ובעלי השפעה שנכתבו בסגנון כזה : ספר הכוזרי לר' יהודה הלוי וספר מורה הנבוכים לרמב"ם . חיבורים אחרים נכתבו בעקבותיהם וכפירוש להם , ובמיוחד למורה הנבוכים . ( ב ) חיבורים של מחבר אחד הסותרים זה את זה . מחברים רבים ביקשו להתאים את החיבורים שכתבו לקהלים שונים של קוראים . לפיכך מצאנו שמחברים הציגו דעות מתונות בחיבורים המיועדים לציבור רחב ודעות רדיקליות 4 בחיבורים שנועדו לקבוצות אליטיסטיות של משכילים . תופעה כזו שבה ונשנית , דרך משל , בהבחנה שבין פרשנות מקרא או אגדה , המיועדת לציבור רחב , לבין פרשנות לכתבי אריסטו או אבן רשד , ( 1198-1126 ) המיועדת לקבוצות מצומצמות של תלמידים . הכתיבה הפרשנית אפשרה גם טקטיקה של הגנה : המחבר טוען כי הוא איננו מציג את דעותיו העצמיות אלא חושף את דעת הטקסט המתפרש בלבד . 2 טכניקה שבאה לידי ביטוי בכתבי אפלטון ויוחסה גם לכתבי הקודש ולקנונים היא השימוש במשלים ומיתוסים . 3 אופן זה של סתירה מכוונת כלול בסיבה השביעית ל'סתירה או הפך' שנקט הרמב"ם בהקדמת מורה הנבוכים : 'צורך הדברים בענינים עמוקים מאד , יצטרך להעלים קצת עניניהם ולגלות קצתם ; ופעמים יביא הצורך כפי אמירה אחת להימשך הדברים בה כפי הנחת הקדמה אחת , ויביא הצורך במקום אחר להמשך הדברים בה לפי הקדמה סותרת לראשונה ; וצריך שלא ירגישו ההמון כשום פנים במקום הסתירה ביניהם ושיעשה המחבר תחבולה להעלים אותו בכל צד' ( מורה הנבוכים , מהדורת י' אבן שמואל , ירושלים תשמ"ב , עמ' טז . ( ליאו שטראוס הציג מיפוי של סוגי הסתירות במורה הנבוכים . ראה . pp . 70-72 L . Strauss , Persecution and the Art of Writing , Chicago & London 1980 , בתאוריה של שטראוס נדון להלן . 4 ראה Princeton , NJ 1990 , pp . 27-35 M . Galston , Politicsand Excellence : ThePolitical Philosophyof Alfarabi ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help