sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר אחד הנושאים המרכזיים שחוקר ההיסטוריה בת זמננו מרבה להתמודד עמם הוא המתח במפגש בין ה'זיכרוך וה'פרספקטיבה ; ' בין עושי ההיסטוריה לבין כותבי ההיסטוריה . הזיכרון הוא לא רק זיכרונם של עושי ההיסטוריה , העדים , וכותבי הזיכרונות , אלא הוא מכלול של מה שהם העבירו לבני תקופתם ושהוטמע בזיכרונם של בני אותו הדור ושל הבאים אחריהם , אשר שמעו מפיהם את הדברים . הפרספקטיבה , בניגוד לזיכרון , נוצרת כשיש ריחוק מן ההתרחשויות ומן המעורבות באירועים , ונבנית באמצעות החשיפה המאוחרת של מקורות ארכיוניים שהיו גנוזים מעיני בני התקופה . זאת ועוד , השיחזור והפרשנות ההיסטורית , מאירים הקשרים כוללים שהיו סמויים קודם לכן ומגלים תמונה שאינה חופפת לזו שהצטיירה לעושים במלאכה . על ההיסטוריון להתמודד עם כפילות זו . פרשת התוכניות להתגוננותו של היישוב מול איום הפלישה לארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם השנייה , שהיבור זה עוסק בה , הינה דוגמה אופיינית לתופעה המתוארת . בנושא זה נפער פער גדול בין התמונה שנשתמרה בזיכרונם של בני התקופה והדור שבא אחריהם , לבין זו המצטיירת מתוך עיון ביקורתי במקורות הכתובים בני אותו הזמן . לפני כעשר שנים ניסיתי לראשונה—אגב עיסוק בתולדות ההתנדבות לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה — להצביע על הסתירות בין עדויות בני התקופה ובין החומר המצוי בארכיונים . התגובה היתה סוערת , ולאחריה נעשה עוד ניסיון לסכם את התמונה על ידי ריכוז העדויות ( אורי ברנר , לנוכח איום הפלישה , יד טבנקין , מהדורה ראשונה , 1981— מהדורה שנייה ומתוקנת . ( 1984— אני חולק על התמונה המצטיירת מסיכום זה . בספר זה אני מנסה להציג בצורה מרוכזת ומקיפה את התפתחות הגישות השונות להגנת הארץ כפי שמשקף החומר הארכיוני היהודי והבריטי , ולעמוד על ההבדלים בין מסקנות מחקרי לבין האינטרפרטציה שניתנה על ידי בני הדור . אני מודה למנהל הארכיון הממלכתי הבריטי , שהסכים באדיבותו לפירסומן

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help