sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה למהדורה השנייה : ד " ר יוסף כהן ע " ה הודות להתעניינות הרבה בכתבי ראב " ע אזלה מן השוק המהדורה הראשונה של 'יסוד מורא , ' שראתה אור בשלהי קיץ תשס"ב . זמן קצר לאחר הופעת הספר נפטר ד " ר יוסף כהן לבית עולמו . בחמש השנים שעברו מאז הרביתי לעסוק בחקירת דרכו הפרשנית של אבן עזרא , ואגב זאת יכולתי להרחיב , לתקן ולשפר , להשלים ולהעשיר את האמור במהדורה הראשונה , וכן להוסיף 'אחרית דבר' שבה אני בוחן את הפן הפולמוסי של הספר ואת זיקתו לקהל היעד שלו בארצות אדום . השינויים והתוספות האלה מרובים מאוד , ואני מקווה שכולם היו מתקבלים על דעתו של ד " ר כהן אילו יכולנו להמשיך להיוועץ זה בזה . ' יסוד מורא' איננו ספר לימוד למתחילים כמו ספריו המרובים של ר ' אברהם אבן עזרא בדקדוק , באסטרולוגיה , באריתמטיקה ובאסטרונומיה . בדומה לשלושת חיבוריו המונוגרפיים האחרים — 'ספר ההגנה על הגאון ' ( העוסק בדקדוק ופרשנות המקרא , ( 'איגרת השבת ' ( המביאה ראיות לשוניות , פרשניות ואםטרונומיות למשכה של השבת מערב עד ערב ) ו ' םפר השם ' ( הנותן הסברים לשוניים , מתמטיים ואםטרונומיים לשם הוי " ה ) — 'יסוד מורא' הוא ספר רב תחומי מובהק המיועד למשכיל הרב תחומי . לא בכדי מוקדש שערו הראשון כולו לביקורת חריפה על ארבעה טיפוסים של "משכילי ישראל , " שחכמתם מדומה באשר היא עומדת על התמחות בתחום חשוב אחד — המסורה , הדקדוק , פרשנות המקרא , או התלמוד — תוך התעלמות מכך שבלי לימוד משולב של כל מקצועות התורה ושל כל המדעים , אי אפשר להבין את מצוות התורה לעומקן , וכתוצאה מכך מנועים גם מלקיימן תחיה לאשורן . כפי שראב " ע אומר בלשון מרוממת בסוף הקדמת הספר : "והחכמה ב ^ ליה , והחכמות הן רבות , כל אחת מועלת [ ר " ל מועילה , [ וכלן כמעלות סלם לעלות אל חכמת האמת . אשרי מי שנפקחו עיני לבותם / ונהרו אל ה' ואל טובו באחריתם . " "חכמת האמת" תושג רק על ידי מי שמבקש אותה בכל מאודו , והוא קרוי בפי ראב " ע "איש אמת . " זהו הכינוי שבו הוא מאפיין ( בשער השני , פיסקה ה ) את יוסף בן יעקב , החכם הנדיב אשר למענו ולמען דומיו נתחבר הספר . מכוחו של צירוף מקרים מופלא , שמו של מפרשו האחרון של 'יסוד מורא' הוא יוסף , כשמו של נמענו הראשון . כיוסף בן יעקב כך היה גם יוסף כהן משכיל רב תחומי — תלמיד חכם מובהק , הבקיא בש " ם ובפוסקים ובפילוסופיה כללית ויהודית , בעל ידיעות מקיפות במתמטיקה ובאסטרונומיה ביניימית וחדשה וסקרן ללא שבעה לגבי כל נושא שבעולם — וכמוהו הוא היה "איש אמת , " החותר ללא ליאות וללא משוא פנים להבנה אמיתית של התורה והעולם כשלמות אחת . ראינו בו התגלמות בת זמננו , נדירה ויקרה , של האידאל ההשכלתי הספרדי , על דרך שמומש בשעתו על ידי ר ' אברהם אבן עזרא מטודילה ותלמידו ר ' יוסף בן יעקב ממורויל . יוסף כהן נולד בשנת תרפ"ה 1925 / בעיר ך'מאר שבתימן . הוריו היו בעליה של 'חנות כללית , ' שבה מכרו מצרכי מזון וצורכי בית אחרים . אביו , שגם שמו היה יוסף , שימש כקניין , המביא את הסחורה אל החנות , ואילו אמו , שמחה , הייתה הזבנית שמאחורי הדלפק . מאחר שלא ידעה קרוא וכתוב היא ניהלה את החשבונות של הלקוחות בראשה , והכל — יהודים ונכרים כאחד — סמכו על זכרונה ועל

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help