sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

להשתמש בנשק נגד צה " ל וממשלת ישראל . בית המשפט פסל את שיקוליו של שר הביטחון , בציינו , מפי השופט ש"ז חשין : "מדינתנו מושתתת על שלטון החוק ולא על שלטון אישים . ואם הצנזורה עברה בשתיקה על פרסומי המבקש , ולא מיתתה בידו - עד כמה שהדבר מוזר - להטיף למרד , לא פסק עוד , תודה לאל , דין מישראל . יתבעו השלטונות את המבקש לדין ויאשימוהו כחוק , ואז ישתמש לפחות בזכות הקנויה לכל אזרח במדינה , היא הזכות היסודית של אדם להגן על עצמו בדין . אם דעותיו של אזרח פסולות , חייו אינם הפקר ודמו אינו מותר ; ואין נועלים בפניו שערי פרנסה , ואין יורדים לחייו בדרך אדמיניסטרטיבית בלבד " . ( בג"ץ 44 / 50 ו ד " ר ישראל ש"ב נ ' שר הביטחון , פ " ד ה . ( 407 , 399 וכולנו מכירים את פרשת קול העם ( ע " ע ) שנפסקה ב 953 ו מפי השופט אגרנט , בה הוכר במלוא כוחו עקרון חופש הביטוי , ונקבע כי רק ודאות קרובה לפגיעה חמורה וקשה בשלום הציבור מאפשרת הגבלה של חופש הביטוי . כל אלה , ורבים אחרים , הם פסקי דין מרכזיים . הם הניחו את הבסיס עליו בנו הדורות הבאים . חשיבותם היא דווקא בכך שהם נפסקו שעה שבמדינה שרר מצב בטחוני קשה . אכן , מבחנה של השפיטה אינו בהכרה בזכויות אדם בעת מרגוע . מבחנה של השפיטה בהכרה בזכויות אדם דווקא בשעות חירום לאומיות . במבחן זה עמדו האבות המייסדים של השפיטה הישראלית . לאחר העשור הראשון - עשור הייסוד - התייצבה הפסיקה . בתי המשפט פיתחו את ענפי המשפט השונים . הם ביססו את זכויות הפרט כלפי השלטון . הם הניחו בסיס איתן למשפט הפלילי המהותי והדיוני . דיני החוזים והנזיקין פותחו ושונו ללא הכר . לא פעם עמדו בתי המשפט בפני הצורך להכריע בבעיות של דת ומדינה . כולנו זוכרים את פרשת רופאיזן ( בגי'ץ 72 / 62 וופא"זן נ ' שר הפנים , פ " ד טז ( 2428 ואת פרשת שליט ( ע"ע . ( סגירת רחוב מטעמים דתיים לא החלה בפרשת רחוב בר אילן ( בג " ץ חורב ( ע " ע . (( קדמה לה פרשה דומה ברחוב השומר בבני ברק . סוגיית גיוס בחורי הישיבות ( בג " ץ רסלר ( ע " ע (( לא עלתה אך עתה . בית המשפט העליון עסק בה לפני שנים . בכל אלה איזן בית המשפט תמיד בין חירויות הפרט , בינן לבין עצמן , בינן לבין צורכי הציבור . הפתרון שניתן לבעיות אלה ואחרות לא היה פתרון אד הוק : היה זה פתרון עקרוני , המבוסס על מבחנים רציונליים , המאזנים כראוי בין הערכים והעקרונות המתנגשים . בעיות מיוחדות התעוררו בעקבות מלחמת ששת הימים . תחת שלטוננו הושמה אוכלוסייה פלסטינית . לימים התווספה אליה אוכלוסייה יהודית . בית המשפט העליון לא נעל שעריו בפניהם . הוא לא סגר דלתותיו בטענות משפטיות של "מעשה מדינה " , " העדר שפיטות , " "פעולה אקסטריטוריאלית" וכיוצא בזה . הוא יישם את שלטון החוק על השלטון הצבאי . הוא לא פתר בכך את הסכסוך הישראלי ערבי . אך הוא גרם לכך שהשלטון שלנו בשטחים יהיה שלטון הפועל על פי הדין . הוא מנע שרירות שלטונית . הוא הגן על זכויות האדם ( הערבי והיהודי ) בתנאים קשים אלה . התמורות הכלכליות התדפקו על דלתות בית המשפט . בית המשפט נענה לאתגר . בעשרות פסקי דין הוא קבע את הדינים החלים בתקופת אינפלציה . אכן , השמירה על ערכו הריאלי של הכסף היא פרי פסיקתו של בית המשפט . עם התפתחות המדינה התפתחה הביורוקרטיה הישראלית . המינהל גדל . כוחה של הממשלה גבר . בית המשפט הוא זה ששמר על זכויות הפרט כלפי השלטון . בית המשפט הוא זה שדאג לאיזון ובקרה . בין רשויות השלטון , בינן לבין עצמן . בית המשפט הוא זה שהנחיל ערכים של סבירות , הגינות , תום לב וחוסר שרירות לשלטון . כל אלה אינם ביטוי לחולשת השלטון . הרשות המבצעת היתה תמיד חזקה בישראל . כל אלה הם ביטוי לעוצמת הרשות המבצעת ולצורך ריסון כוח זה . בית המשפט - ובראשו בית המשפט הגבוה לצדק -

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור

ישראל. הנהלת בתי המשפט


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help