sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

להוציא את האמת לאור בדרך של התמודדות חופשית ובלתי פוסקת בין האמת לבין השקר ; זהו החופש של בני החברה להחליף , ברוח סובלנית , ללא מורא ופחד ומתוך כיבוד האוטונומיה של כל יחיד , דעות והשקפות , ולשכנע זה את זה , כדי לייצב , לעגן ולפתח את המשטר הדמוקרטי " . ( בעי . ( 272 החלפת דעות כזו נחוצה גם בכל הנוגע לפסיקת בית המשפט . עם בית המשפט ניתן להתווכח , וניתן גם לנסות לשכנעו לשנות את פסיקתו , כל עוד ברור כי יש למלא אחר הפסיקה ללא עוררין . בלא הכרה זו הדמוקרטיה מאבדת את נשמתה . בהרבה סוגיות חברתיות ובעיקר במפעל זכויות היסוד " , הכתיב בית המשפט את הטון " ויצר מגילת זכויות לאדם . בית המשפט עיגן וביצר זכויות יסוד , כמו חופש הביטוי והיצירה , חופש ההפגנה , השוויון , חופש הדת , חופש העיסוק , שבלעדיהן לא ניתן לקיים חברה חופשית . תהליך זה כולל יצירת נורמות משפטיות ופירושן . קיימים יחסי גומלין מתמשכים ומשתנים בין הנורמה המשפטית ומעצביה לבין החברה . הנורמה המשפטית יכולה לדרבן תהליכים חברתיים ואף לשנותם . באותו אופן תהליכים חברתיים שונים ותוצאותיהם יכולים להשפיע על עיצובה של הנורמה , עיצוב בו נוטלים חלק כל בני ובנות החברה ( פרשת שניצר ( ע " ע . (( אחת מדרכי ההשפעה היא הביקורת , הוויכוח וההערכה . נראה כי לא פעם הביקורת נובעת מהציפיות אותן מגלם בית המשפט העליון . לעתים נראה כי בית המשפט נתפס כמי שיכול למצוא מזור לכל קושי חברתי , ולגלם בפסיקתו את כל הטוב והיפה , עד שהקשת בענן תשוב ותופיע בכל פעם , וזהב ייערם למרגלותיה . אלא שלא תמיד מצוי פתרון משפטי כזה בהישג יד . הפתרון המשפטי אינו מרפא את הכול , ואין הוא ניתן להגשמה בדרך בה נוטלים מן המדף מוצרים מן המוכן . הציפייה שמעורר בית המשפט היא סימן טוב , והאכזבה , יכולה להיות מוצדקת או לא לפי השקפת הקורא . העיקר אינו בכך . העיקר , כך נראה לנו , הוא בתמונה הכוללת העולה מהרשימות . לנו יש בית משפט מאתגר , בית משפט מחדש , לנו יש בית משפט הקורא להתמודדות של רעיונות , במסגרת פסיקתו . זהו בית משפט מוביל . זהו בית משפט מקשיב , מתרשם ומרשים . אין זה בית משפט הקופא על שמריו . מכאן תרומתו החברתית העצומה . מכאן חשיבותו . בהרבה מובנים בית המשפט הוא עמוד האש ההולך לפני המחנה . עצם הנכונות לחדש , מעוררת שאלות מצד מי שמבקש לשמור על הקיים , כמו גם מצד מי שמבקש לחדש יותר . אפשר להתווכח בדבר "צדקתו " של פסק דין זה או אחר . בעת הוויכוח ייתכן אפילו שנבין את היריב החולק , וייתכן שנגיע לידי מסקנה כי אפשר שהוא צודק לחלוטין . אבל קשה להתווכח על חשיבות מערך פסקי הדין בשלמותו . מערך זה כמוהו כמבחן אופי . אין אנו יכולים למתוח עליו ביקורת , שכן בה במידה הוא מותח עלינו ביקורת . במידה מסוימת , הוא משמש אבן בוחן למידת ערכו של הקורא . הוא בוחן את יכולתו להתמודד עם רעיונות וגישות שונות ברוח סובלנית , ללא דעה קדומה ומתוך נכונות לשכנע ולהשתכנע . זוהי הדוגמה אותה נותן בית המשפט העליון מדי יום , והיא עולה בעליל ממכלול פסיקתו . אם נמשיך דברים אלה שנאמרו כולם על משקל ביקורת - אמנם אוהדת - שכתב פעם א"א מילן , אנו מבקשים "להזהיר : " אם אתה יושב לקרוא בפסקי הדין , אל תהיה נלעג בסברתך שהינך יושב רק כדי לשפוט את טעמו או את אמנותו של בית המשפט העליון . גם אתה הוא העומד לדין . אתה יושב לשפוט גם את עצמך . אתה בוחן גם אם אתה ראוי לו . אתה בוחן את החברה בה אתה חי .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור

ישראל. הנהלת בתי המשפט


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help