sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

אילו היה פירוש זה נחלתם של כלל החכמים , היה מאמרנו נחתם בנקודה זו , אך לא כן הוא . והרעיון המדרשי פנה והלך לו בדרכים שונות ומפותלות . תפילין ומזוזות כציונים לציון בפירוש רש"י לדברים יא , יח , אנו מוצאים פרפראזה מעניינת על דברי המדרש . רש"י כתב : 'אף לאחר שתגלו היו מצויינים במצות , הניחו תפילין עשו מזוזות , כדי שלא יהיו לכם חדשים כשתחזרו . וכן הוא אומר "הציבי לך ציונים" . ' דברים קצרים אלה היו ברבות הימים למוקד חשוב של הוויכוח על מעמדם של חיי הגלות ועל משקלו של המעשה הדתי כארצות הגלות . יש לשאול : האמנם ביקש רש"י למעט בערכם של כל המעשים הדתיים הנעשים בחוץ לא , ^ באשר הם , והוא יצא לייחס לכולם מעמד אינסטרומנטאלי בלבד ? האמנם , לדבריו , גם המצוות שאינן תלויות בא ^ — כמו תפילין ומזוזות — אינן מתקיימות מעיקר הדין אלא בארץ ישראל , ורק בה הן זוכות למעמד סגולי ? לאו דווקא . נראה , כי פרפראזה יוצרת זו שחיבר רש"י על דברי המדרש , נבעה כראש ובראשונה מטעמים פנימיים של פרשנות יותר מאשר משיקולים 'אידיאולוגיים' חיצוניים או מנימוקים תיאולוגיים כוללים . היא משקפת , בפשטות , את סמיכות הפרשיות ( בתורה ובמדרש ) בין עונש הגלות — 'ואבדתם מהרה מעל ? pan הטבה , ' לבין מצוות תפילין ומזוזה — 12 3 12 ' וקשרתם אתם לאות על ידכם ... וכתבתם על מזזות ביתך ובשעריך' ( דברים יא יז-כ ' . ( 12 מדרש הספרי , שם . ובעיקר — התלמוד הירושלמי במסכת שביעית , פ"ו ה"א , למדו מן הפסוקים הללו על עצם החיוב של מצוות הגוף בחו"ל ( להבדיל מן התלמוד הבבלי , קידושין לז ע"א . שלמד זאת מכתוב אחר . < רש"י בנה את פירושו על דרשה זו של הפסוקים וסמך לה את דרשת 'הציבי לך ציונים . ' מקורו של רש"י בירושלמי נעלם מעיניהם של פרשנים לא מעטים במרוצת הדורות , ולפיכך תמהו על פירושו , שאינו הולם את דברי הבבלי ( וראה להלן . ( תודתי נתונה לפרופ' י' תא שמע , על עצותיו המועילות בעניין זה . על סמיכות הפסוקים הנזכרת , כעילה ישירה לפירושו הנדון של רש"י , ראה ו רמב"ן , הפירוש לתורה , ויקרא יא כה ו ר' אברהם בקראט הלוי , ספר הזכרון , מהדורת א' אשכנזי , ליוורנו תר"ס ( ירושלים תשכ"ח , ( דברים יא יח ו ר' עובדיה מברטנורא , ספר עמר נקא על פירוש רש"י , פיסה תקע"א ( טשרנוביץ תרי"ז , ( דברים שם , דף ג ע"ב ; ר' אליהו מזרחי , אוצר מפרשי תורה , ירושלים תשל"ג , שם שם ; ר' דוד בן זמרא , שו"ת הרדב"ז , ורשה תרמ"א , ח"ו , סימן בקנד ; מהר"ל , גור אריה ( על פירוש רש"י , ( נדפס באוצר פירושים על התורה , ירושלים תשי"ח , דברים שם ; ר' יהודה בן יוסף גזפון , מנחת יהודה , ירושלים תש"ם , דף מח ע"ב . ראה גם בפירוש 'זרע אברהם' על הספרי , המבורג חקמ"ט , עקב , פי' מג : 'וטעמו [ של המדרש ] מדסמיך ליה וקשרתם וכתבתם . ' ראה גם להלן , הערה . 28 13 ייתכן שהקישור בין 'הציבי לך ציונים' לבין מצוות תפילין , כפי שהופיע בלשון רש"י , נעוץ גם בלשונו של מדרש הספרי הנזכר , שם נדמו המצוות שישראל מצוינים בהם לתכשיטים , שאשה מתקשטת בהם ו 'ואבדתם מהרה ושמתם את דברי אלה וגו , ' אף על פי שאני מגלה אתכם מן הארץ לחוצה לארץ , היו מצויינים במצוות , שכשתחזרו לא יהו עליכם חדשים . משל למלך בשר ודם שכעס על אשתו וטרפה בבית אביה , אמר לה . הוי מקושטת בתכשיטיך שכשתחזרי לא יהו עליך חדשים . כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל , בני , היו מצויינים במצות , שכשתחזרו לא יהו עליכם חדשים , הוא שירמיהו אומר הציבי לך ציונים וגוי , אלו המצות שישראל מצויינים בהם . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help