sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

ענייננו אפוא כשאלה המשלבת יחדיו היבטים היסטוריים , היבטים הלכתיים והיבטים תיאולוגיים , כאשר כל אלה משתלבים זה בזה ומטביעים את חותמם זה על זה . תרומות ומעשרות כציונים לציי ן המקורות התלמודיים והמדרשיים מלמדים , כי גולי בבל נהגו , בדורות הראשונים , להפריש במקומותיהם תרומות ומעשרות , למרות שקיום מצוות אלה תלוי בקרקע ובפרי הקרקע . כדבריו של ר' יוחנן בתלמוד הירושלמי , 'רבותינו שבגולה היו מפרישין תרומה 3 ומעשרות , ' בתקופת התנאים , עד שבאו ( חכמים מארץ ישראלי ) וביטלום . מאמרים אחדים בספרות חז"ל אף תלו את מקורו של נוהג קדמון זה בתקנת נביאים שהונהגה 4 בשעתה בבבל : 'עמדו עליהם נביאים שביניהם ואמרו להם הפרישו תרומה ומעשרות . ' רק לאחר תהליך ארוך התקבלה אפוא ברבים ההבחנה החותכת , שלפיה כל המצוות התלויות 5 בקרקע אינן נוהגות אלא בארץ ישראל . ( ואף לאחר תקופת התנאים , עוד נמצאו יחידים 6 שנהגו להחמיר על עצמם ולהפריש תרומות ומעשרות בחוץ לארץ ( . משעה שנקבעה ונחתכה ההבחנה ההלכתית בין המצוות התלויות בארץ ישראל לבין שאר המצוות ( התלויות בגוף , ( כיצד יתפרש מעמדו של הנוהג הקדמון שנהג בחוץ לארץ — ? 'וכי יש תרומה ומעשרות בבבל — ' ? כלשונו של ר' שמעון בר יוחאי , לפי מדרש איכה רכה : ' קראתי למאהבי המה רמוני' [ איכה א יט ... [ נביאי האמת שהיו מאהבין אותי לקב"ה המה רמוני , שהיו מרמין בי ואומרים לי הפרישו תרומה ומעשרות . וכי יש תרומה ומעשרות כבבל ? אלא בשביל לאהבני להקב"ה , הוא שירמיהו אומר 'הציבי 7 לך ציונים , ' הצייני במצות , שיהיו ישראל מצויינים בהם . 3 ירושלמי , חלה פ"ד ה"י , ס' ע"א . ראה : מ' כהנא , 'נוסח המקרא המשתקף בכ '' י רומי 32 לספרי במדבר ודברים / מחקרי תלמוד , ירושלים תש"ן , עמי . 7-6 4 אבות דר"נ , נוסח א , ספ"כ . ראה גם : משנה , ידים ד יא ; תוספתא , שם , ב טו-טז ; איכה רבה , א נד . 5 ראה : שי ספראי , 'ארץ ישראל בהלכה התגאיתי , ישראל — עם וארץ , ב-ג ( תשמ"ה-תשמ"ו , ( עמי : 214-205 יי זוסמן , 'סוגיות בבליות לסדרים זרעים וטהרות , ' עבודה לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה של האוניברסיטה העברית , ירושלים תשכ"ט . עמ' ; 309-308 נ' עמינח . 'לתולדות הכרעת הדין ב"מצוות התלויות בארץ , '" אור המזרח , 24 ( תשמ"א , ( עמי . 51-42 6 ראה : בבלי , ביצה יב ע"א ; בכורות כז ע"א ; נדה לב ע"א ( ברכות לו ע"א ) ; מ"צ ווייס ( עורך , ( שרידים מהגניזה , בודפסט תרפ"ב ( ירושלים תשכ"ט , ( עמי פד ; ר' יהודה בר' קלונימוס משפירא , יחוסי תנאים ואמוראים , מהדורת י"ל מימון , ירושלים תשכ"ג , עמ' תעח י ר' שמעון בן צמח דוראן , ספר התשב"ץ , לבוב תרנ"א , ח"ג , סימן ר ( י' שציפנסקי , pK ישראל בספרות התשובות , ירושלים תשכ"ז , חלק א , עמ' לט , קפא . ( על שרידי המנהג בקרב יהודי אשכנז , ראה : א"א אורבך , בעלי התוספות , ירושלים תשי"ד , עמ' ; 175 יי שציפנסקי , רבנו אפרים , ירושלים תשל"ו , עמ' ; 237-236 א' גרוסמן , 'זיקתה של יהדות אשכנז הקדומה אל ארץ ישראלי , שלם , ג ( תשמ"א , ( עמי 192-57 יי הקר , 'לגזרות תתגייר , ציון , לא ( תשכ"ו , ( עמ' . 225 7 איכה רבה , א נד . ( למקורות המובאים במאמר זה נתוסף פיסוק . יש שנפתחו ראשי תיבות ויש שהושלמו אותיות סופיות ( . ראה , לעומת זאת , בנוסח החלופי שצוין במהדורת שי בובר לאיכה רבה ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help