sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

אביעזר רביצקי ' הציבי לך ציונים' לציון : גלגולו של רעיון העם היהודי הכריז על עצמו , כבר בימים קדמונים , כי הוא איננו תבנית נוף מולדתו . הוא אינו בא מן , y inn כעם אוטוכתוני הנולד מן האדמה , אלא הוא הולך אל הארץ , הוא בא 1 אליה ועושה אותה למולדתו . ישראל היה ישראל — לפי תורתו ולפי תודעתו — עוד לפני שנחל את ארץ ישראל , ולפיכך גם הגלות מן pxn לא הצטיירה לו כסיום של תולדותיו , או כביטול מלא של חייו הדתיים . הגלות אינה אלא פאזה אחת , דירת ארעי בדרך המוליכה אותו מארצו אל ארצו . 'אף על פי שאני מגלה אחכם מן psn לחוצה לא ^ היו מצויינים במצות , שכשתחזרו לא יהו עליכם חדשים ... הוא שירמיהו אומר 2 " הציבי לך ציונים וגו , "' אלו המצות שישראל מצויינים בהם' ( ספרי דברים . ( במאמר זה אבקש להתחקות על גלגוליו ותהפוכותיו של רעיון זה — 'הציבי לך ציונים' במצוות — במקורות ישראל ובתולדות ישראל . כפי שניווכח לדעת , גלגולים אלה מהווים בבואה נאמנה לתמורות מחשבתיות שהתחוללו במהלך הדורות , למתחים דתיים ולחילוקי דעות עמוקים שהתגלעו כין החכמים בשאלת הזיקה בין התורה והמצוות לבין א - ^ ישראל י או , מנגד , בשאלת מעמדם של החיים הדתיים בחוץ לארץ . הרעיון התגלגל אפוא בכיוונים נבדלים וקוטביים זה לזה : החל בניסיון לייסד ולייצב את חיי ישראל כגלות ולהעמיק את תורת הגלות , וכלה בשאיפה לנטוע את התורה כולה באדמתה של ארץ הקודש ולשלול בכך את ערכה הסגולי , הפנימי , של עבודת ה' הנוהגת בחוץ לארץ ו החל במגמות שיצאו לשמר את התורה ולבצר את המצוות , בכל תנאי , וכלה במגמות אנטינומיסטיות גלויות , בפריעת חוק ובפריקת עול . ולבסוף , החל בתביעה נמרצת לעמוד במסירות נפש בגזרות הגלות ולגבור בעוז רוח על אימת השמד , עבור לנטייה סבלנית , כזו המפיסה את לבם של יהודים אנוסים ונותנת בידיהם 'ציונים' סמליים לזכר המצוות הריאליות , וכלה בגילויים חורגים של צידוק אידיאולוגי למעשים של המרה ושמד אשר נעשו מחוץ לגבולה של ארץ ישראל . 1 ראה : פרנץ רוזנצווייג , נהריים , ירושלים תשכ"א , עמ' ; 55-64 ח"ה בן ששון , 'בין שיטה ערוכה לכוחות חיים , ' קתדרה , 4 ( תשל"ז . ( עמ' ; 95 י' אליצור , ps' ישראל במחשבת המקרא , ' י' שביב ( עורך , nVm ps , ( ירושלים תשל"ו , עמ' ; 22 י' ליבוביץ , אמונה , היסטוריה וערכים , ירושלים תשמ '' ב , עמ' . A . Eisert , Galut , Bloomington and Indianapolis 1986 , pp . xi-xii 1119 על התנודות בשאלה זו בתולדות ההגות היהודית , ראה בפרקיו השונים של ספרו של א' שביד , מולדת וא ^ יעודה , תל אביב 2 . 1979 ספרי , עקב , פי' מג ( מהדורת א"ע פינקלשטיין , ניו יורק תשכ"ט , עמ . ( 102 ' הנוסח המלא של המדרש יובא להלן , בהערה . 13 השווה : פסיקתא רבתי , פל"ד , יג ; ילקוט שמעוני , א , תתסט ; ב , שטו ; ב , תטו . ראה גם : ר' טוביה בר' אליעזר , מדרש לקח טוב , ונציה ש '' ו , דב , ' עקב , עמ' . 32

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help