sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

בית הכנסת אל מצריון ( אל אסתאד ( ' בית תפילה זה מוכר הן בשם בית הכנסת אל מצריון = ) המצריים ) והן בכינוי ביה הכנסת _אל אסתאד' = ) האדון . ( כינוי בית הכנסת בשם _אל מצריון נועד לבטא את חשיבותו של בית כנסת זה לכלל יהודי מצרים . ואולם מאז המאה ה 6 ו מכונה בית תפילה זה במספר מקורות בשם ביה הכנסת _אל אסתאד / השינוי בשמו של בית הכנסת נבע כנראה מהעובדה שבשנת 1545 הורו השלטונות על סגירת בית הכנסת . בתוקף צו זה סגור היה , בית הכנסת במשך ארבעים שנה . בשנת 1585 התיר השליט המקומי אבראהים פאשא , אשר אחד מכינוייו היה אל אסתאד / לקהילה היהודית לפתוח מחדש את בית הכנסת . כאות הוקרה כונה בית הכנסת אל אסתאד . ' מאז ובמשך 390 שנים שימש בית הכנסת _אל מצריון את יהודי השכונה . בית הכנסת ניצב על תלו עד לשנת 1975 , אז נאלצה הקהילה למכור את המבנה מסיבות כלכליות . מאוחר יותר הוא נהרס , ואת מקומו תפס מבנה חדש . בבית כנסת זה נהגו להתפלל בימי מועד וחג גם יהודים משכונות אחרות בקהיר . לדברי מאיר בן דב , במאות האחרונות שימש בית כנסת זה כבית התפילה המרכזי והייצוגי של הקהילה היהודית בשכונת היהודים . לנוכח מעמדו זה התקיימו בבית הכנסת התפילות המרכזיות בהשתתפות גדולי שליחי הציבור והרבנים של קהיר . בבית כנסת זה הוכנסו רבני מצרים לתפקידם , ובו הם ניהלו תפילות בימי מועד מיוחדים . כך בליל ראש חודש אדר נהוג היה לקרוא בבית כנסת זה את 'מגילת פורים דמצרים . ואילו ב בח בחודש אדר נהגו יהודי קהיר לחגוג בשכונת היהודים את יפורים של מצרים / מנהג זה הוא זכר לסיומן של הגזרות והרעות שבאו על יהודי קהיר בשנת . 1524 אז מרד מושלה של מצרים , אחמד פאשא , בסולטאן _העותימאני ( סלימאן המחוקק ) וביקש להכריח את אברהם קאשטרו , ממנהיגי הקהילה היהודית , להטביע עבורו מטבעות . משסירב קאשטרו לעשות כן הורה השליט הממלוכי לתקוף את שכונת היהודים . כישלון המרד והשבת הסדר , אשר חלו סמוך למועד חג הפורים , נקשרו אצל יהודי קהיר לנסי חג הפורים המופיעים במגילת אסתר . כך הל ך והתבסס הנוהג לחגוג את פורים של מצרים . על כך כתב הרב רפאל אהרן בן שמעון : בראשית המאה העשרים ; בית הכנסת של הפורטוגזים ; ובית הכנסת תלמוד תורה , אשר שימש הן לתלמוד תורה והן כבית כנסת . קורותיהם של שלושה בתי כנסת בשכונת היהודים — _אל מצריון , רב משה ( המוכר גם כבית כנסת הרמב"ם ) וכפוסי — עשויים ללמדנו על תהליך דעיכתה של הקהילה היהודית בשכונה ועל קורותיהם של בתי הכנסת שלה . בית הכנסת אל מצריון נהרס . בתי הכנסת רב משה וכפוסי ניצבים על תלם , ולמרות העזובה נעשות במקום מדי פעם פעולות המשמרות את זכר עברם המפואר . דרכי ההגעה לבתי הכנסת האלה סומנו במפת המוסכי שהובאה לעיל . במפה צוינו גם מקומותיהם המשוערים של בתי הכנסת שעמדו בשכונת היהודים ואשר אינם קיימים עוד .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help