sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

הקמת בתי כנסת חדשים נאלצו להעמיד מנייני מתפללים גם בבתי מגורים . בעיקר עשו זאת משפחות אמידי הקהילה . היה בכך משום חריגה מהנוהג היהודי המקומי , כי אין מקימים בתי כנסת פרטיים , וכי בתי הכנסת שייכים לקהילה בלבד . עדות לנוהג הישן ניתן למצוא בספר הנוהגים וההלכות מאת הרב רפאל אהרן בךשמעון : יתקנה קדומה נוהגים בה דור אחר דור שאין רשות לשום אדם [ ... ] יהיה מי שיהיה לבנות בית הכנסת או בית המדרש שיתפלל בו לזכותו הפרטית , כלל ועיקר , כי אם כל הבתי כנסיות הם מקנת וזכות הקהל . ' בתי הכנסת של שכונת היהודים היו בנויים במתכונת המקובלת במצרים : ההיכל במזרח , והכניסה למבנה ממערב . במרכז אולם התפילה ניצבה התיבה , לרוב מוגבהת מעל רצפת אולם התפילה המרכזי . על רצפת בית הכנסת היו פרושות בדרך כלל מחצלות , ובמקרים אחדים גם שטיחים . על חלק מקירות פנים בית הכנסת היו חרוטים או מצוירים פסוקי קודש , לרוב מספר _תהלים,- וכן נהגו לחרוט ולצייר במקומות שונים באולם התפילה המרכזי סמלים בעלי מוטיבים יהודיים . במקומות מסוימים בקירות פנים אולם התפילה היו רשומים שמותיהם של נדבנים אשר סייעו בבניין בית הכנסת , בהחזקתו וברכישת רהיטיו ואבזריו . כמו בבתי כנסת רבים במזרח כך גם בשכונת היהודים היה אולם בית הכנסת מעוטר בנברשות ססגוניות , לרוב בצבעים אדום , ירוק וצהוב . בתוך אולם התפילה , ולעתים גם בקומת עזרת הנשים , ניצבו מספר עמודי שיש . לרוב שיקף המראה , בעיקר החיצוני , של בתי הכנסת את מצבה הכללי של הקהילה היהודית . במהלך ימי הביניים ועד למחצית המאה _ה 9 ו היה מצבה הכללי של הקהילה היהודית במצרים גרוע . הדבר התבטא במראיתם העלובה ובהחזקתם הלקויה של בתי הכנסת ושאר מוסדות הקהילה . עדות לכך ניתן למצוא בתיאורו של יעקב ספיר ;( 1885-1822 ) הוא ביקר במצרים בשנים 1857 _ו 869 ו , והעלה את רשמיו על הכתב בספרו 'אבן ספיר . ' באותה עת עמדה הקהילה המקומית על סף מפנה חיובי ושיפור במעמדה , אך תיאורו של ספיר מצביע על ההזנחה וההידרדרות של בתי הכנסת בקהיר ערב המפנה : 'ליהודים ברחובותיהם בתי כנסיות ישנים מאוד בנויות על מנהג ארצות קדם עומדות במעמקים בירכתי הרחובות והחצרות עם חלונות וארובות קטנות לא תואר ולא הדרי . במחקרו של גוטהיל מראשית המאה העשרים על בתי הכנסת בשכונת היהודים נמנו מספר בתי כנסת , אשר נבנו בתקופות שונות . חלק הארי של בתי כנסת אלה אינם קיימים עוד , ואף לא ניתן לזהות את האתר שבו שכנו . מחקרו של גוטהיל מי _^ ה אמנם את מיקומם של בתי כנסת אלה , אך בתשעים השנים שחלפו מאז שורטטה מפה זו חלו שינויים מפליגים ברחובות השכונה , במבניה ובנופיה . בין בתי הכנסת אשר לא שרדו ניתן לציין את בית הכנסת אל תרכיה , אשר לפי העדויות היה מהמפוארים שבבתי התפילה היהודיים בקהיר , בית הכנסת רדב"ז , על שם רבי דוד אבךאביזמת ז . אשר הגיע לקהיר מיד לאחר גירוש ספרד , ( 1492 ) וכבר אז יצא שמו כאחד הידועים שבפוסקי ההלכה מקרב גולי ספרד,- בית הכנסת קטן המידות על שם שמואל אבן סיד בעל הנס,- בית כנסת על שם רבי ישמעאל ובית כנסת על שם רבי יעקב אבו שערה , אשר אוחדו

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help