sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

הון וסוחרים אמידים . עם אלה נמנו בני הקהילה היהודית המקומית , וגם יהודים אשר היגרו למצרים באותה תקופה כחלק מרבבות הזרים אשר התיישבו בעריה של מצרים ברבע האחרון של המאה ה 9 ו . ככל שהלכו והתעצמו תהליכי המודרניזציה והחשיפה למערב , כן הל ך והתחזק מעמדם הכלכלי של היהודים כיחידים . כמו כן השתפר מעמד היהודים כקהילה במישור המשפטי ובקשריהם עם השלטונות . במקביל לחדירתן של נורמות אירופיות למצרים חלו שינויים בסגנון לבושם של בני מצרים , ובכללם היהודים בני המקום , שינויים שהתבטאו בעיקר באימוץ לבוש מערבי . פרטי הלבוש של תושבי הערים שיקפו לרוב את מעמדו הכלכלי החברתי של לובשם , וכמעט שלא העידו על השתייכותו הדתית . חרגו מכלל זה כוהני הדתות השונות , שפרטי לבושם הצביעו על מעמדם בהייררכיה של קהילתם הדתית . בעיצומו של תהליך מעבר זה , אשר התרחש בראש ובראשונה בעריה הגדולות של מצרים , הייתה הקהילה היהודית פלח קטן ביותר בכלל אוכלוסייתה של קהיר . בשנת 1897 גרו 5 , 501 יהודים בשכונת היהודים . יהודי קהיר כולה מנו באותה שנה 11 , 608 איש . במצרים כולה חיו באותה שנה 25 , 200 יהודים , מיעוט קטן בתוך אוכלוסייה של כמעט עשרה מיליון תושבים . עם זאת , התיישבותם באזורים מסוימים , דתם ומנהגיהם הנבדלים , עיסוקיהם וכן יחסו של הרוב המוסלמי אליהם הבליטו את נוכחותם במצרים . מאז סוף המאה _ה , 19 במקביל לפיתוחה המואץ של קהיר , הל ך וגדל מספרם של היהודים אשר עקרו משכונת היהודים אל הרבעים החדשים של הבירה . הראשונים היו בעלי האמצעים , כגון משפחות מוצירי . קטאוי וסוארס . בעקבותיהם עקרו לשכונות החדשות גם משפחות משכבות הביניים . עדות למגמה זו ניתן למצוא בדבריו של אחר מרבני הקהילה . הרב רפאל אהרן בן שמעון : ברחוב היהודים בנויים לתלפיות עשרה בתי כנסת גדולים ומפוארים . ואולם בשנים האחרונות לרגל הרחבת העיר ומגרשיה ורחובותיה , רוב אנשי העיר [ ... ] יצאו מ _[ ה ] רחוב המיוחד ליהודים , וקבעו דירתם בפרווארי העיר אשר רחובותיהם מרווחים ונקיים ואווירם צח . וגם שם בנו להם בתי כנסת , כלולים בהדר ויופי . תהליך זה גרר שינויים מהותיים הן במראה והן בתפקוד של הקהילה בשכונת היהודים . בתים רבים עמדו בשממונם , והעזובה ניכרה בסמטאות ובמבנים . מנהגים כגון אמירת סדר _התואחיד הלכו ונעלמו . מדי שנה . בליל ראש חודש ניסן . היו יהודי קהיר מתכנסים בבית הכנסת המרכזי שבשכונת היהודים ונושאים תפילות ומזמורים מיוחדים . מנהג זה היה נפוץ בקהילות רבות של יהודים במזרח המוסלמי , אך נראה שזכה למתכונת מיוחדת במצרים . יש המייחסים את התקנת סדר התואחיד לנגיד אברהם , בנו של רמב"ם . על פי הנוהג המקומי . לאחר סיום קריאת פרשת השבוע היו המתפללים פוצחים במסכת של פיוטים . בתום כל שורת פיוט בעברית הייתה זו מושרת בתרגום לערבית . בחצות היה החזן הראשי פותח בקריאת סדר התואחיד , שבמרכזו דברי הערצה לגדולתו של האל . נוסח התפילה עצמו היה כתוב בערבית , והיו משולבים בו קטעים שמקורם מוסלמי . בהתייחסו למניעים העומדים מאחורי נוהג זה ולמצב בתקופתו , שעה שרוב

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help