sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

והסמטאות נשלט בגוני רוום אפרפר . סמטאותיה הצרות של שכונת היהודים , תנאי האקלים ואופייה המדברי של קהיר לא הותירו מקום רב לגינות פרטיות וציבוריות . כשם שבתי היהודים לא נבדלו במראה הכללי מבתי המוסלמים והקופטים כך גם השתדלו יהודי השכונה שלא להיבדל משכניהם הלא יהודים בלבושם , בנימוסיהם , במזגם ובשפת דיבורם . עם זאת , במשך תקופות ארוכות בימי הביניים , ולמעשה עד למאה _ה , 19 נכללו בלבושם של היהודים 'סימנים מבדילים / אשר העידו על זהותו הדתית של לובשם , כגון מצנפת צהובה לראשם של הגברים . עד למחצית המאה ה 9 ו לבשו הגברים פוקאניה — מעין גלאביה אשר כיסתה את הגוף מהכתפיים ועד ל ק רסוליים . בגד עליון זה היה ארוך , רהב שרוולים , חל ק ובעל צבע אחיד . לבושם של האמידים שבבני הקהילה היה עשוי אריג משובח , ובקצות שרווליו ובצווארונו נרקמו דוגמאות עשויות משי ; ולמותניהם חגרו חגורה עשויה עור או צמר . בני המעמד הנמוך לבשו בגד דומה , אך גזרתו הייתה גסה , והבד עצמו עשוי היה אריג זול . בני המקום נהגו לנעול לרגליהם סנדלים ק לים וחסרי עקב . בעלי האמצעים חבשו לראשם תרבוש , וסביבו צנפו בד . לעתים העיד צבע התרבוש על השתייכותו הדתית ועל מעמדו החברתי של בעליו . בחורף ובלילות הקרים הוסיפו בני המקום למלבושם בגדי צמר . בימי חג ומועד היו רבים מופיעים בפוקאניה בצבע לבן . בהתאם לאפנה המקומית נהגו הגברים — מוסלמים כלא מוסלמים — לגדל זקן קצר ומטופח . אצל הנשים ניתן היה לאתר מספר מערכות לבוש שכיחות . בשעה שביקשה להלך מחוץ לביתה הייתה האישה לובשת , על פי רוב , ת'וב — בגד עליון , אשר נגזר לפי מידות הגוף , וצבעיו ססגוניים . מתחת לבגד זה לבשו הנשים מכנסיים . גם כאן שיקפו איכות האריג , גזרתו ועיצובו את מעמדה החברתי של האישה . בצאתן לרחוב הקפידו הנשים , מוסלמיות כלא מוסלמיות , לכסות את פניהן בצעיף ראש , לרוב בצבע שחור . בביתה נהגה האישה ללבוש גלאלה — שמלה מאריג דק . ראשיהן של הנשים היו מכוסים מטפחת ראש . סנדלי הנשים דמו לסנדלי הגברים . עד למחצית המאה ה 19 היה פער גדול בין רוב תושביה היהודים של השכונה , אשר התפרנסו בדוחק , לבין מיעוט קטן ביותר של בעלי אמצעים . מרבית המפרנסים בקהילה היו חלפני כספים , סוחרים זעירים , רוכלים , חייטים ובעלי מלאכה — צורפים , מתקיני אוכפים , סנדלרים , נגרים , חרשי נחושת וצובעי בדים . בעלי האמצעים היו מוכסים , בנקאים וסוחרים בקנה מידה גדול . מבקרים זרים ציינו את העזובה ואת מראהו הדל של תבע מגורים זה . ביטוי לכך ניתן למצוא אצל ארוארד ויליאם לין , ( Edward William Lane ) אשר ביקר במצרים בשנים . 1835-1833 בספרו המפורט על ביקור זה ציין לין , כי בשכונת היהודים מצויים שמונה בתי כנסת , ובי היהודים במקום נהנים מסובלנות דתית גבוהה יחסית לזו הנוהגת בשאר אזורי האימפריה העות'מאנית . לדבריו עוסקים יהודי השכונה בעיקר בחלפנות , בהלוואות , בצורפות ובמסחר . וכך תיאר לין את שכונת היהודים r 'רובע אומלל , צר ומלוכלך . הסמטאות כה צרות , עד כי לעתים רק במאמץ יתאפשר לשני אנשים לעבור באותה סמטה . '

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help