sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

הרובע באותה שנה . קהילת הרבניים הייתה הטרוגנית למךי , וזאת בשל הגירת יהודים למצרים מארצות שונות . באופן כללי הושפעו קהילות יהודי מצרים , ובעיקר אלה העירוניות , מגל ההגירה הגדול של יהודי חצי האי האיברי , אשר גורשו מספרד ומפורטוגל בסוף המאה ה . 15 חל ק מן המגורשים פנו לארץ ישראל ; אך לנוכח התנאים הקשים אשר שררו שם באותה עת הם העדיפו לשבת , לפחות ישיבת עראי , במצרים הסמוכה . היהודים הקראים אשר חיו בשכונת היהודים התרכזו ברחובותיה המזרחיים של השכונה . וניהלו את חייהם בפירוד גמור מן הרבניים שברחובות הסמוכים . בקראים נעסוק בהרחבה להל ן בפרק ג . כאמור , בשכונת היהודים חיו גם מוסלמים ונוצרים . אמנם בלט בשכונה ריכוזם הגדול של בתי כנסת ומוסדות הקשורים בקהילה היהודית . אך בו בזמן החזיקו תושבי השכונה המוסלמים והנוצרים מסגדים , כנסיות ומבני ציבור הקשורים לקהילותיהם . הארגון הקהילתי של היהודים בשכונת היהודים הקיף שורה ארוכה של שירותים , בעיקר בתחומי הדת , המנהל , התרבות והחינוך . שירותים אלה כללו החזקת בתי ספר , ישיבות , בתי כנסת ובתי קברות , טיפול רפואי וסיוע לנזקקים . רבני השכונה נהנו מסמכות דתית עליונה וממעמד ציבורי נישא . עדות למעמדם הרם והסמכותי של מנהיגי הקהילה היהודית ניתן למצוא בדבריו של ההוגה המצרי רפאעה ראפע אל טהטאוי : ( 1873-1801 ) יראש היהודים הוא קצין עדתו , למרות מספרם הקטן , והוא הערב על קהלם ... עליו לכנס את בני חבורתו , וביכולתו לקבץ את פזוריהם . כל החלטה שלו — דיבור מוסכם להם / בחיי היומיום , ובעיקר בזמן שהיה להם מגע או קשר עין עם שכניהם המוסלמים , ביקשו היהודים שלא להיבדל מהם במנהגם . בה בשעה , בבתיהם ובתוך הקהילה תפקדו יהודי השכונה כבני עדה דתית בעלת מסורות ונורמות ייחודיים . נוסף לכך , לנוכח הרכבה ההטרוגני של הקהילה היהודית המקומית שמרו רבים מבניה על מסורות ומנהגים שנשאו עמם ממקומות מוצאם . הרכב הטרוגני זה התבטא , בין השאר , בקשת רחבה של שפות זרות שבהן שלטו יהודי המקום . כך ניתן היה לאתר , בנקל , בקרב יושביה היהודים של השכונה רבים השולטים בערבית . בלדינו , ביידיש , באיטלקית ובצרפתית . מראה שכונת היהודים המראה הכללי של שכונת היהודים מאז ייסודה ועד למאה ה 9 ו עבר תמורות מעטות בלבד . במשך מאות שנות קיומה כללה שכונת היהודים מספר רחובות ראשיים ו הם חצו את השכונה לאורכה ונבדלו מהרחובות המשניים ברוחבם הגדול יחסית ובמראם . אל הרחובות הראשיים התנקזו עשרות רבות של סמטאות , שאופיינו בחוסר ארגון וסדר . בדומה לשכונות אחרות בקהיר שלפני המאה העשרים , גם לשכונת היהודים היו שערי כניסה ויציאה , אשר נסגרו לתנועת העוברים והשבים בשעות הלילה ונפתחו מחדש עם

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help