sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

חוקרים אשר התמקדו בהיסטוריה האורבנית של קהיר , כגון אליהו אשתור וגינט אבו לוע'וד , הצביעו על מנהגם של בני מיעוטים דתיים ואתניים להתרכז בשכונות מיוחדות . מנהג שנמשך עד לראשית המאה העשרים . את ההסבר לכך הם תלו בחשיבותו של הפולחן הדתי , בנטייה הכללית להעדיף את קרבתם של בני דתם וכנורמה המקומית הכללית לדור באזורים הסמוכים לגרעין המשפחתי . בהתייחסה לכך ציינה אבו לועיוד : בעיר שלפני העידן התעשייתי לא ההכנסה אלא החלוקה האתנית — בהתאם לקריטריונים של דת ומוצא — הייתה הבסיס למעמד חברתי . לתעסוקה ולמקום מגורים בתוך _הקהילהנ [ ... חלוקת האוכלוסייה בתוך העיר נקבעה על פי עקרונות חברתיים יותר מאשר על פי היבדלות כלכלית . אף שחלוקה כלכלית הייתה לרוב פונקציה של זהות חברתית . תיאור כללי זה תואם את דפוסי ההתיישבות של היהודים בשכונת היהודים . בדרך בלל נתרכזו מגורי היהודים סביב בתי התפילה ומוסדות הקהילה . לפי עדותו של ההיסטוריון המצרי אל מקריזי נמצאו בשכונת היהודים בימיו ( הוא חי בשנים ( 1442-1364 חמישה מתוך ששת בתי הכנסת אשר היו בקהיר . לריכוז יהודי זה היו כמה יתרונות : הזקנים יכלו לעמוד בזמני התפילה בלא מאמץ מיוחד , וכל בני הקהילה יכלו להשיג סמוך למגוריהם מזון כשר , ובעיקר בשר . בשנת 1517 כבשו העותימאנים את מצרים . מאז , במשך כ 400 שנים . הייתה מצרים פרובינציה באימפריה העות'מאנית . עם התבססות השלטון העות'מאני במצרים נהנו היהודים ממעמד מוגן בחוק , בדומה למעמדן של קהילות יהודיות במקומות אחרים ברחבי האימפריה . היה בכך שיפור לעומת מצבם תחת השלטון הקודם . הממלוכי . והדבר אפשר את שגשוגה של הקהילה . רבים מהמאפיינים , המסורות ודפוסי התעסוקה וההתארגנות של יהודי מצרים עוצבו כך שיתאימו למסגרות השלטון והחוק העות'מאניים . בסוף המאה ה 6 ו כבר בלט חלקם הגבוה של בני העדה היהודית במנהל הפיננסי העות'מאני של מצרים . במאה ה 8 ו ניצלו היהודים את התפתחות הסחר הבינלאומי במצרים . סוחרים גדולים מקרב בני העדה פיתחו קשרי מסחר ענפים , בעיקר עם פירמות בצרפת ובאיטליה . חלקם של היהודים בלט הן בקרב הסוחרים והן בקרב חלפני הכספים , הבנקאים , המלווים בריבית וגובי המסים . לאורך מרבית שנות השלטון העותימאני נהנו יהודי מצרים מיציבות ומאוטונומיה בניהול חייהם הקהילתיים . בדרך כלל הם גם נהנו מביטחון אישי , אם כי ישנם תיאורים של פגיעות ביהודים והטלת הגבלות שונות עליהם . התחזקות מעמדם הפיננסי של בני המיעוט היהודי ליותה לעתים בפרצי שנאה ואלימות מצד בני הרוב המוסלמי . תושבי שכונת היהודים בדומה לשכונות אחרות שהיו בהן ריכחים גדולים של יהודים כך גם בשכונת היהודים דרו בכפיפה אחת רבניים וקראים . בשנת 1917 נמנו בשכונת היהודים 5 , 379 יהודים , מהם 4 , _? 83 רבניים ו 1 . 096 קראים . שתי קהילות יהודיות אלה כללו 91 _^' 0 מכלל יושבי

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help