sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

המוסכי מטרים ספורים לפני שער הכניסה המרכזי למסגד _אל אזהר מצויה מנהרת מעבר לצדו השני של הרחוב . עכשיו אתה נמצא בפתח הרחוב של ח'אן אל ח'לילי ( מפת המסלול מצורפת להלן . ( פנה שמאלה ( כאשר מסגד _אל אזהר בגבך , ( וצעד במורד רחובו הראשי של בזאר מזרחי מפורסם זה . תיאוריהם של מבקרים במקום מהמאה הקודמת והשוואתם למתרחש בו כיום מלמדים , כי אך מעט השתנה מבחינת האווירה , הצבעים , הריחות והקולות העומדים באוויר . הכומר המתודיסט סטפן אולץ , אשר ביקר במקום זה בשנת , 1843 רשם ביומנו : ... כמעט לכל אדם ברחוב פריט כלשהו למכירה , הוא דוחף אותו לעברך תוך כדי הצהרות נלהבות על טיבו המעולה ומחירו הנמוך של המוצר ... ההמון החי מצוי בתנועה מתמדת . כל אחד נאבק למען הסבת תשומת הלב לסחורתו שלו על ידי הצגתה בצורה בולטת לעין ככל האפשר ובליווי צעקות רבות . המראה הוא ייחודי . ולעתים קרובות שובה את עיניו של הזר . ברשימה על בזאר זה נכתב בעיתון מצרי בספטמבר : 1992 מוכרים מפזרים את סחורותיהם על גבי _עגלות יד , שולחנות , ואף על פני ארגזי עץ ארוכים , ומכריזים בצעקות — לעתים בעזרת מיקרופון — על איכות מוצריהם ועל ב . שכונת היהודים ( דוארת אל יהוד ) שכונת היהודים מוכרת גם בשם שכונת זוילה . ייחודה של שכונה זו בכך שבמשך _כ 900 שנים , מאז המאה _ה וו , ישבה ושגשגה בה קהילה יהודית ; ציבור זה מנה את הרוב הגדול של יושבי המקום , והשפיע על מגמות ההתפתחות של כלל יהודי קהיר . האתר המרכזי הסמוך ביותר לסמטאות שכונת היהודים ולבתי הכנסת שלה הוא ' כיכר המוסכי' ( מידאן _אל מוסכי . ( לכיכר מרכזית זו ניתן להגיע ישירות במונית , אך מומלץ בהחלט לספוג מאווירת המקום באמצעות סיור בסמטאות הבזארים של חיאן _אל ח'לילי והמוסכי . המסלול המועדף עובר דרך מסגד אל אזהר . זהו מסגד קדום מאוד ( נבנה בשנת , ( 972 והוא משמש כבית האולפנא המרכזי ללימודי האסלאם ולהכשרת חכמי דת וכלי קודש,- ומשני הטעמים גדולה יוקרתו בעולם המוסלמי . כיום ניתן גם ללא מוסלמים לבקר במסגד חשוב זה . עם תום ביקורך במסגד שים פעמיך לכיכר המוסכי . הנתיב המומלץ , הגם שאינו מהיר , עובר דרך הבזאר .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help