sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

rr 7 _jx בפי תושבי העיר תספר כי במקום הזה התפלל משה רבינו עליו השלום ועל מקום זה כתוב בתורה ויצא משה את העיר ויפרוש כפיו אל הי , וקבלה בידם כי במקום הזה היתה תפילתו . לפי מסורת אחרת , במקום זה הקים הנביא ירמיהו , בהגיעו מצרימה לאחר רצח גדליהו . מזבח לאלוהי ישראל . המסורת הנפוצה ביותר היא זו הטוענת , שבבית הכנסת מצוי היה ספר תורה אשר עזרא הסופר כתבו . לפי עדויות שהועברו בעל פה נשמר ספר תורה זה בארון עץ קטן בגומחה שבחדרון הממוקם משמאל לארון הקודש . עזרא , כוהן וסופר , עמד בראש קבוצת יהודים אשר שבו מגלות בבל במאה החמישית לפה"ס . לפי חז"ל מילא עזרא תפקיד מרכזי בשיקום בית המקדש ובייסוד הכנסת הגדולה . בתארו את ביקורו במקום בסוף המאה ה 5 ו כתב עובדיה בן אברהם מברטנורא : ( 1516-1450 ) במצרים העתיקה יש בית כנסת יפה מאוד על גבי עמודים גדולים ונאים . גם הוא מיוחד לאליהו הנביא זיל , כי אומרים שנתגלה בו אליהו לחסידים . בקרן דרומית מזרחית שבו , ושם מדליקין נר תמיד . בקרן צפונית מזרחית יש מקום מיוחד גבוה , למעלה , ששם היה מונח הספר תורה של עזרא הסופר . גם ההיסטוריון המצרי אחמד בן עלי אל מקריזי 0442- 1364 ) ציין בכתביו . כי יבבית כנסת זה יש עותק של התורה שנכתב בכתב ידו של עזרא הנביא . ' עדות דומה ומאוחרת יותר ניתן למצוא בספר מסעותיו של הרב חיים יוסף דוד אזולאי . ( 1806-1727 ) בשנת 1753 ביקר הרב אזולאי במצרים . על ביקורו בפסטאט הוא כתב : ... ' ושם בית כנסת ויש בו כ"ו עמודי שיש ואומרים שבנאו ירמיהו הנביא . ושם תיבה שהתפלל עליה ירמיהו והיום היא חרבה . ויש בו ספר תורה קדוש ונורא ואומרים שהוא ספר שכתב עזרא / דעה שונה הביע באחרונה אדריכל וחוקר בתי הכנסת דוד קאסוטו . לדברי קאסוטו : אותו הספר שסמך עליו הרמב ם הוא זה שאנו קוראים לו היום כתר ארם צובא . הנמצא באוניברסיטה העברית [ ... _] זהו אותו כתר שהוגה בידי אהרן בן אשר ושעליו סמך _הרמב"ם בקביעת המסורה כאשר ישב בפסטאט , וכנראה שעל שום כך נקרא בית הכנסת בית הכנסת עזרא . לאחר מכן השתבש שמו והפך לבית כנסת בן עזרא . לפי הערכה זו הוצא כתר ארם צובא ממצרים בשנות העשרים של המאה ה . 15 במאה השנים האחרונות עלתה עוד יוקרתו של בית הכנסת עם חשיפתה של הגניזה המפורסמת באחד מחדרי בית הכנסת . דיון מפורט בגניזה יוצג בהמשך פרק זה . מקורותיו של בית הכנסת עזרא שנויים במחלוקת בקרב חוקרים . ניתן להצביע על שתי גרסאות מרכזיות בסוגיה זו . הגרסה הנפוצה יותר היא זו המובאת אצל אלפרד בטלר , מאיר בן דב ורבים אחרים , ולפיה המבנה נבנה במאה השישית ושימש במקורו ככנסייה , ומכאן מתכונתו בסגנון כה אופייני של בסיליקה . לפי אותה גרסה , בשנת 882

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help