sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

בית הכנסת עזרא המרכזי והמפורסם שבבתי הכנסת של פסטאט היה ועודנו בית תפילתם של הירושלמים , אשר נקרא בית הכנסת עזרא . המקורות מצביעים על כך , שלבית כנסת זה היו שמות נוספים . עד לסוף המאה ה 19 נבעה יוקרתו של בית הכנסת עזרא ממסורות שיוחסו לו . מסורת אחת טענה , שבעבר זרמה סמוך למקום תעלת מים ממי הנילוס . לפי אותה מסורת , בקני הסוף של תעלה זו הסתירה יוכבד את משה י אחת מבנות פרעה מצאה את התיבה , וחייו של משה התינוק ניצלו . המסורת מציינת , כי בית הכנסת הוקם במקום שעלילה זו התרחשה בו . מסורת זו בת מאות שנים היא , וביטוי לכך ניתן למצוא על דופן תיבת התפילה הממוקמת בפתח אולם התפילה . בצדה השמאלי של התיבה חקוק על גבי לוח השיש : רבי משה בן מימון , רמב"ם 35 ) ו ו , ( 1204- הוא המפורסם מכל יהודי _פסטאט . רמב"ם ברח מספרד , ארץ הולדתו , בשל רדיפות היהודים אל מרוקו , ומשם הגיע לפסטאט בשנת 165 ו - , בדרכו לפסטאט שהה זמן קצר בארץ ישראל , אשר הייתה נתונה באותם ימים במאבק דמים בין הצלבנים והמוסלמים . עם הגיעם לפסטאט השתכנו רמב"ם ובני משפחתו ברובע אל מצאצה . רמב"ם היה פילוסוף , פוסק הלכה , מנהיג רוחני ופוליטי לעדה היהודית במצרים וליהודים מחוצה לה . לאחר מות אחיו דוד , אשר סחר בתכשיטים והיה המפרנס הראשי במשפחה , החל רמב"ם לעסוק ברפואה כדי להבטיח את קיום משפחתו . כיוון שיצאו לו מוניטין כרופא , הוזמן לשמש בתפקיד זה בחצר השליט , ובעיקר כרופאו האישי של אל קאציי אל פאציל , ( 1200-1135 ) הוזיר הגדול בחצרו של השליט צלאח אל דין . בנו של רמב"ם , הנגיד ( משרתו הרשמית של 'ראש עדת היהודים / כנזכר לעיל ) אברהם , ( 1237-1186 ) שימש אף הוא כרופא , ובדומה לאביו התגורר בפסטאט והועסק בקהיר . עדותו האישית של רמב"ם ( באיגרת ששיגר לשמואל אבן תיבון בספטמבר ( 1199 על עבודתו כרופא מומחה בחצר המל ך בקהיר ועל עיסוקיו בפסטאט עשויה ללמד על פועלו של האיש ועל אופי המקום שפעל בו : אני שוכן במצרים = ] פסטאט ] והמלך שוכן באל קאהרה = ] קהיר _, [ ובין שני המקומות שני _תחומי שבת [ _כ 2 ק"מ _, [ ולי על המלך מנהג כבד מאוד,- _אי אפשר לי מבלי ראותו בכל יום בתחילת היום . אמנם כשימצאהו חולשה או יחלה אחד מבניו או אחת מפלגשיו לא אסור מאל קאהרה , ואני רוב היום בבית המלך . ואפשר גם כן שפקיד אחד או שני פקידים יחלו ואני צריך להתעסק ברפואתם . כללו של דבר : כל יום ויום אני עולה לאל קאהרה בהשכמה , כשלא יהיה שם שום מכשול ולא יתחדש שם שום חרוש , אשוב למצרים אחר חצי היום , על כל פנים לא אגיע קודם [ ... _] ואמצא האכסדראות כולם מלאות בני ארם . גוים ויהודים בהם . חשוב ובלתי חשוב , ושופטים ושוטרים , ואוהבים ושונאים . ערב רב , ידעו את עת שובי , ארד מעל הבהמה וארחץ ידי ואצא אליהם לפייסם [ ... _] ואצא לרפואתם ולכתוב להם פתקאות ונוסחאות רפואות חלייהם .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help