sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

בעיר המוסלמית של ימי הביניים היוותה דת הקהילה את המסגרת החברתית המרכזית לצד המסגרת הבסיסית של התא המשפחתי המורחב . דבר זה התבטא בתכנון מבני בתי הכנסת כמבנים שנועדו לספק שירותים דתיים וציבוריים כאחד . מאז כינונה של פסטאט ועד למאה ה 11 התרכזו חייהם של מרבית בני הקהילה היהודית במקום סביב בית הכנסת ובית הדין הרבני , אשר שכן בסמוך לו . בית הכנסת שימש הן כמקום הבלעדי לקיום הפולחן הדתי והן כאמצעי המרכזי למתן שירותי חינוך , שיפוט ותרבות . במקרים רבים שימשו מרכזי הדת גם לניהול התקשרויות בין הקהילה ופרטיה לבין השלטונות . הסבר מסוים למציאות זו ניתן אולי למצוא בכך , שהשלטון האסלאמי במקום המשיך את הנוהג אשר לפיו נהנו בני העדות הדתיות מאוטונומיה משפטית בתחומים רבים . במסגרת זו ניהלו היהודים ( וכן הנוצרים ) את חייהם הקהילתיים באופן אוטונומי , לרבות נושאים מרכזיים כפסיקה משפטית דתית , שיפוט וחינוך . מנהיגי הקהילה נבחרו מתוכה ובידי בניה , והשלטונות הסתפקו באישור בחירתם ובלגיטימציה לפעולתם . הקהילה היהודית בפסטאט הייתה הטרוגנית הן מבחינת ארצות מוצאם של בניה והן מבחינת הזרמים הדתיים שאליהם הם השתייכו . שתי קבוצות עיקריות הרכיבו את הקהילה : רבניים וקראים . רוב יהודי פסטאט היו רבניים , כלומר נסמכו על פסיקתם ותלמודם של הרבנים , ובראשם רב הקהילה . מיעוטם של יהודי פסטאט השתייכו לקבוצת היהודים הקראים . אשר ראו במקרא לבדו מקור לפסיקת הלכה וכפרו בסמכות התורה שבעל פה , כפי שנתגבשה בספרות התלמודית . כמו כן שללו הקראים את תפקידם של הרבנים ומוסדותיהם כמקור לפרשנות התורה ולפסיקת הלכה . ( דיון רחב יותר בעדת הקראים יובא בהמשך , בפרק הדן בבית הכנסת הקראי אשר בעבאסיה ( . קבוצת היהודים הרבניים עצמה כללה שתי _קבוצות משנה , אשר התגבשו על פי מוצאן : _ארץ ישראליים ( מארץ ישראל ומסוריה ) ובבליים ( מעיראק ;( וכל קבוצה הקימה לעצמה בית כנסת בפסטאט . על כן שימשו בעיר זו בתי כנסת של הירושלמים ( דהיינו הארץ ישראליים , ( של הבבליים ושל הקראים . יהודי פסטאט השתלבו במעט בכל ענף מענפי התעסוקה של בני התקופה . ממחקרי הגניזה עולה , כי במאות ה 11 וה 12 עסקו יהודי המקום _בכ 450 מקצועות שונים , מהם 265 מלאכות , 90 עיסוקים מסחריים ופיננסיים וכמאה מקצועות חופשיים וקהילתיים . מיעוטם השתלבו במנגנוני המנהל המקומי . יהודים רבים עסקו במסחר , ומהם שהיו סוחרים בקנה מידה גדול . תעודות הגניזה יכולות לסייע בידינו לדמיין כיצד נראו מחסניהם של סוחרים אלה . חליפת מכתביו של סוחר יהודי גדול בשם נהראי בן נסים ( נפטר , ( 1096 / 7 שישב בפסטאט , מלמדת , כי סחר במוצרים האלה ו פשתן , משי , שמן זית , סבון שעווה , תבלינים כגון פלפל , קינמון , אינדיגו וזעפרן . מתכות , צמחי בושם , בשמים , תכשיטים , סוכר , עורות , ספרים ועוד . נהראי העניק שירותים בנקאיים ופיננסיים . מפסטאט הוא ניהל התכתבות מסחרית ענפה עם עמיתיו כמעט בכל ערי מצרים , וכן עם סוחרים בערים רבות בצפון אפריקה . במסגרת עסקיו ביקר נהראי בתוניסיה , בסוריה , בלבנון ובירושלים .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help