sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

הזמן והעזובה , עד כי רק במאמץ רב ניתן לעמוד על עברם . פסטאט , כיום שכונת מגורים בלתי מטופחת , הייתה במשך כ 500 שנים העיר הראשית במצרים . במהלך מסע הכיבושים שניהלו צבאות הערבים במאה השביעית — במטרה להרחיב את גבולות שליטתה של הח'ליפות שהקימו ולהפיץ את דתם החדשה , האסלאם — עלה בידו של המצביא עמר אבן אל עאץ לכבוש גם את מצרים . ( 641-639 ) את המחנה המרכזי שלהם קבעו הערבים באתר שכינו פסטאט = ) אוהל ; כנראה על שום המחנה הגדול שלהם , אשר נראה כעיר אוהלים . ( אתר זה הוקם על הגדה המזרחית של הנילוס , מצפון וממזרח למבצר בביליון . במבצר בביליון — קצר אל שמע = ) מבצר הנרות ) בפי הערבים — שכנו מוסדות השלטון הרומיים והביזנטיים במצרים . מן התקופה הביזנטית נשתמרו בתחום המבצר כמה כנסיות חשובות . כגון כנסיית אבו סרגה , כנסיית אל מעלקה וכנסיית מאר גירגיס . כנסיות אלה וכן המוזיאון הקופטי מצויים סמוך לבית הכנסת עזרא , והביקור בהם מומלץ . מראשית הכיבוש הערבי של מצרים הלכה והתבססה פסטאט כעיר המרכזית במצרים . בפסטאט ישבו שליטיה החדשים של הארץ ובה שכנו מחנות הצבא הראשיים . בהדרגה הפכה פסטאט עיר מסחר משגשגת ומרכז פיננסי אזורי חשוב . אחד הביטויים לכך היה תהליך הגירה לפסטאט מהכפרים ומערי השדה במצרים , וגם מארצות שכנות . בשעה שבאירופה הנוצרית הלכו ודעכו בימי הביניים המוקדמים הערים המרכזיות , המסחר נסוג ומעמדם של השליטים המרכזיים נחלש , בפסטאט חלו תהליכים הפוכים . מציאותם של מוסדות השלטון ובסיסי הצבא בפסטאט העניקה תחושת ביטחון ויציבות לאוכלוסייתה ולסוחרים הזרים אשר ניהלו בה את עסקיהם . מיקומה במפת נתיבי הסחר האזוריים הבטיח לה אפשרויות כלכליות רבות . המסגדים , מוסדות לימוד האסלאם , הכנסיות , בתי הכנסת ופועלם של הוגים בני הזמן העניקו לעיר יוקרה כמרכזה המנהלי , הדתי והתרבותי של מצרים . על רקע זה של שגשוג הלכו והתרחבו גבולות העיר פסטאט , עד בי כללו את אזור מבצר בביליון ועוד שטחים רחבים צפונה לו , עד לגבעות _אל מקטם . מבקרים בני התקופה תיארו בכתביהם את פסטאט כעיר הנראית למרחוק כהר של מבנים . בניינים רבים בה התנשאו לגובה של שבע קומות ואף ארבע עשרה קומות . בנייניה הפרטיים והציבוריים של העיר שיקפו מגוון של סגנונות ארכיטקטוניים . דפוסי התכנון והבנייה השכיחים בפסטאט נתנו ביטוי רחב למסורות ולסגנונות אשר רווחו במזרח הפרסי והערבי מכאן ובמערב היווני ההלני מכאן . על רקע זה ניתן היה למצוא בסגנון הבנייה הערבי המקומי עדויות להשפעות יווניות רומיות ופרסיות לרוב . השפעות מגוונות אלה של סגנונות מצאו ביטוי גם במראה הססגוני והבלתי אחיד של העיר . פסטאט חולקה למספר שכונות . בכל השכונות לא הייתה חלוקה ברורה בין אזורי המגורים ומרכזי העסקים ; בתי המגורים היו סמוכים לבתי העסקים , ובמקרים רבים שימשו מבנים לשתי המטרות כאחת . חלק ניכר מבתי תושביה האמידים של פסטאט שכנו סמוך לבתיהם של תושביה חסרי היכולת של העיר . בשותפויות העסקיות חברו לעתים מוסלמים , נוצרים ויהודים . בתי העסקים עצמם לא נחלקו לפי תחומי התמחות .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help