sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

והאדם עד לדבקות ולאהבה האינסופית . וביתר דיוק , בין מצוקה כאפיון קיומי מתמיד ויציב לבין היעלמותה בשלב התודעתי העליון מתוך דבקות באל . לפיכך מטרת המינוח הפילוסופי אינה אלא לציין מגמות ותחומי עניין . הפנומנולוגיה עניינה דיון מהותני בעל משיכה למטאפיזיקה , בעוד הפילוסופיה הקיומית ( אקזיסטנציאליזם ) משקפת אכזבה מהמשיכה הנזכרת ופנייה למצוקות כעובדות יציבות של החיים . מעתה ברצוני לברר ולהגדיר : מה ההבדל בין הגות פנומנולוגית להגות קיומית במחשבת הרי"ר ובהגדרותיה ? ( א ) תבונה וטעם . ההגות הפנומנולוגית של הרי"ד מבקשת להתחקות אחר מבנה התודעה הדתית . גישתה היא גישה מהותנית , לאמור היא מבודדת את המרכיבים המהותיים מתוך התופעה הדתית . הפנומנולוגיה היא הכלי שהרי"ד השתמש בו לחשוף את התודעה הסובייקטיבית , ואת מאמציו השקיע בהצגת זיקתה למישור הפעילות הממשית . בין המרכיבים של התודעה הסובייקטיבית נמצא את התודעה המטאפיזית , לאמור אותה תודעה אנושית התרה אחר החקר המופשט של האלוהות ואחר הסיבתיות והטעם של המעשה האלוהי . לעומת זאת נקודת המוצא של ההגות הקיומית של הרי"ד היא דחייה מוחלטת של 5 הגורם המטאפיזי והסיבתי . גם הקוטב של השליטה המדעית על הטבע , הממשיך להתקיים בדיאלקטיקה של הרי"ד , איננו עוסק בטעמים ובסיבתיות . קוטב זה ממשיך להסתמך על גישתו של הרמן כהן ועל האסכולה הקונבנציונליסטית בפילוסופיה של המדע , ושתיהן דוחות את המטאפיזיקה . על כן התחקה הרי"ד בתקופת הבלעדיות הפנומנולוגית אחר התודעה המופשטת של האלוהות ואף הציג מודלים שונים של האלוהות . לעומת זאת הדיונים הקיומיים בהגותו שוללים את המטאפיזיקה מכול וכול , גם כגורם תודעתי . ליתר דיוק , המטאפיזיקה איננה מעניינת עוד . לעתים המטאפיזיקה נדחית מכול וכול ולעתים היא מציינת אופן התייחסות לעולם ; אולם שוב אין התודעה המטאפיזית כשלעצמה מושא לדיון כבכתבים הפנומנולוגיים . באותה מידה בהגותו הפנומנולוגית הדגיש הרי"ד את חתירת התודעה לטרנסצנדנטי , יש שטענו כי קירקגור כהוגה קיומי הרחיב את המושג סובייקטיבי כהענקת משמעות בכך שהוא שילב בו את התחום המוסרי ( אחריות , זיקה , בחירה וכדומה . ( ראה . London 1972 , p . 97 Poole , Towards Deep Subjectivity , New York , Evanston , San Francisco & R . גישתו של הרי"ד מלמדת על הבנה שונה . הוא סבר כי הקיומיות משמעה שינוי המושג סובייקטיבי על ידי ריקונו מההתייחסות למטאפיזי ( אף כביטוי תודעתי בלבד . (

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help