sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

והיצירה המחודשת של האישיות הבאה בעקבותיהן הן הן היצירתיות האמתית . החלק הראשון מקביל במובנים רבים לחקר התבונה הטהורה , והחלק השני - לחקר התבונה המעשית וכוח היצירה . לטענתי , סדר עניינים זה מעיד על מסרים שהרי"ד ביקש לרמוז עליהם לקורא החכם והמבין מדעתו ; והעיקרי והעקרוני שבהם : אין זיקה מהותית בתחום ההכרה ובתחום האוטונומיה המוסרית בין איש ההלכה לאיש הדת , בניגוד לטענתו המפורשת בראשית החיבור . הדיון הרחב באיש הדת נועד לשלול את מאפייניו ההכרתיים והמוסריים מאיש ההלכה , שהכרתו ואישיותו הולמת את איש הדעת בלבד . יתר על כן י דמותו של איש הדת היא לעתים מזומנות סיכון לדרכו של איש ההלכה , הדוגל באוטונומיה הכרתית ומוסרית . תורת הצדיק , כביטוי של הנהגת אנשי דת מסוימים ( חסידים , ( היא דוגמה לסיכון כזה . להבחנה הרעיונית זיקה גם למתודה ולכלים שבהם היא מוצגת : רק הפילוסופיה של ההכרה מיסודו של הרמן כהן יכולה להבהיר את מבנה הכרתו של איש ההלכה , ועל כן שלל הרי"ד בחריפות את זיקתה לאיש הדת . בחלק השני של 'איש ההלכה' הבהיר הרי"ד : לא רק בתחום ההכרה פעורה תהום בין איש ההלכה ובין איש הדת ; מפגש בין איש ההלכה לאיש הדת איננו יכול להתקיים גם בתחום המוסר והאסתטיקה . הרצון הטהור של איש ההלכה והמטרות שהוא חותר אליהן בעקבותיו נוגדים את מורשתו והנהגתו של איש הדת . באחת : איש הדת נדחה מעולמו של איש ההלכה . הפירוש האידאליסטי להכרתו של איש ההלכה הוא מפליג , מבחינה זו שהוא מרוקן את ההכרה ההלכתית משרידי המטפיזיקה , ומציב במקומם את תהליך ההיסק של ההלכה העיונית . אפשר להשוות את פועלו של החיבור 'איש ההלכה' לבשורה שבספר הכוזרי : שני החיבורים גם יחד נועדו להיות החיבורים האחרונים של מחשבת ישראל . לפי ריה"ל הניסיון ההיסטורי מחליף את המחשבה העיונית ושולל את יעילותה מכול וכול ; ולפי הרי"ד ההכרה ההלכתית ( של בריסק ) מוגדרת אך ורק כתהליך יצירתי אוטונומי שבו נחשפים עקרונותיה היסודיים . אין בהכרה ולא כלום מעבר לתהליך זה , ומבחינה זו שרידי המשמעות של מחשבת ישראל קורסים ונעלמים . אמנם גישתו העצמית של הרי"ד עצמו הייתה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help